Rekkeviddeangst og batteripanikk har vært to begreper som har fått bein å gå på gjennom sommeren i norske medier. Det dreier seg selvsagt om elbil-eiere som heller lar bilen stå hjemme framfor å gå tom for strøm. Kampen om ladeplasser har tilspisset seg i takt med nybilsalget for elbil og det blir en stadig større misforhold mellom antall elbiler og ladepunkter her i Norge.

- Hvor langt går egentlig elbilen min?

Det viser seg nemlig at mange elbil-eiere rett og slett ikke er helt sikre på hvor stor rekkevidde bilen de eier har. I den forbindelse så har autobest.org ( en uavhengig organisasjon bestående av motor-journalister fra de fleste europeiske land), brukt sommern på å lage en omfattende statistikk på hvor stor rekkevidde de ti mest populære elbil-modellen egentlig har. Denne testen vil få stor betydning fra januar 2019 da de nye WLTP-kravene gjelder.

Autobest-juryen: Dette er menneskene som vurderte elbilene.

Ny standard

WLTP eller Wordwide harmonized Light vehicle Test Procedure som bokstavene står for er den ny europeiske standarden for kjøresyklus i elbil. Den tidligere brukte NEDC (New European Drivin Cycle) skal fases ut. WLTP erstatter NEDC på alle personbiler fra januar 2019 og lette nyttekjøretøy fra januar 2020.

Hva dette betyr for deg er at kravene har blitt strengere. Målet med WLTP er å gjøre det enklere å samordne en internasjonal klimaprofil og redusere miljøbelastningen. Den ny testen skal også bedre gjenspeile en mer realistisk kjørestil, skriver TV2 Broom i dag.

Autobest.org har i sommer gjennomført den første europeiske uavhengige rekkviddestesten basert på WLTP-standarden på ti av de mest populære elbilene akkurat nå.

Les hele rapporten her

31 motorjournalister fra en rekke europeiske land har deltatt i testen.

Et realistisk bilde

Poenget med testen var ikke å tyne bilene for flest kilometer, men heller å forsøke å få et realistisk bilde av rekkevidden med det de fleste av oss forbinder med normal kjøring. Testene ble gjort i Spania på både landevei, motorvei og i byer. Testen ble også gjennomført to ganger slik at resultatet er et snitt av de to testrundene.

Bilene som ble testet er:

BMW i3

Hyundai Ioniq EV

Jaguar I-Pace

Kia Soul

Nissan Leaf

Opel Ampera-e

Renault Zoe 40

Tesla Model S (100 kWt)

Tesla Model X (100 kWt)

VW e-Golf

Banetest: Renault Zoe og Hyundai Ioniq.

Gode resultater

Resultatene av testen er gode nyheter for de fleste eiere av disse modellene. Halvparten av bilene enten møtte eller overgikk oppgitt rekkevidde målt etter WLTP-kravene. Autobest skriver at testen avdekker resultater som er langt mer realistisk enn den tidligere NEDC-standarden.

Tesla er bilen som går lengst. Dette burde da heller ikke komme som noen overraskelse. Den amerikanske Musk-eide muskelbunten har siden starten vært kongen på rekkevidde-haugen. Resultatet her er 422,65 kilometer.

Mer overraskene er det kanskje at Kia Soul scorer stort på rekkeviddeskalaen. Denne modellen kjørte 18 prosent lenger enn oppgitt rekkevidde fra produsenten.

Bykjøring: Opel Ampera-e med to stykk Tesla bak seg på bykjøring i Spania.

Kjørekomfort og ytelse ble ikke tatt hensyn til

Autobest ble ikke imponert over rekkevidden på Jaguar I-Pace. Den blir av produsenten oppgitt til 480 kilometer, men endte opp med et gjennomsnitt på 313,56 kilometer. Bare 65 prosent av oppgitt rekkevidde.

Dan Vardie, ordfører for Autobest-juryen sier følgende om testen:

- Dette var ikke en test for kjørekomfort eller ytelse. Ikke engang om maks rekkevidde. Vårt mål var å avdekke hvor mye den enkelte models rekkevidde avvek fra det de annonserte WLTP-tallene, samt vise forbrukerne hvilket potensial som egentlig finnes i disse bilene i daglig drift.

Autobest-resultatene ser du i tabellen under her: