Bil & Trafikk:

Mitsubishi fryser nye modeller i Europa i tre år

EUs strenge utslippskrav. Lav inntjening. Intens konkurranse. Valutasituasjonen. Koronapandemien. Dette er faktorer som har ført til at Mitsubishi de kommende tre årene vender Europa ryggen.

Trondheim: Mitsubishi trekker seg ut av Europa og vil ikke lenger være i salg hos Bilcentrum på Leangen. Det kom ovveraskende på daglig leder Svein Arve Kjelsli.  Foto: glen@glenmusk.no Glen Musk

Trondheim: Mitsubishi trekker seg ut av Europa og vil ikke lenger være i salg hos Bilcentrum på Leangen. Det kom ovveraskende på daglig leder Svein Arve Kjelsli.  Foto: glen@glenmusk.no Glen Musk

Trondheim: Mitsubishi trekker seg ut av Europa og vil ikke lenger være i salg hos Bilcentrum på Leangen. Det kom ovveraskende på daglig leder Svein Arve Kjelsli.  Foto: glen@glenmusk.no Glen Musk

: Mitsubishi vil fra 2020 til 2022 satse på sine hovedmarkeder, som er ASEAN-landene, dernest Afrika, Oseania og Sør-Amerika.  

For Bilcentrum utgjør Mitsubishi om lag halvparten av omsetningen. Lavest salg har Honda. Av Renault går det mye av elbilen Zoe.  

- Fabrikken vil fortsatt produsere deler og vi skal sørge for service og reparasjoner. Fabrikken er jo ikke konkurs. Kundene skal ikke bli skadelidende, lover Svein Arve Kjensli.  

Den viktigste årsaken til at Mitsubishi ikke vil lansere nye modeller i Europa er de strenge utslippskravene som EU innfører fra 2021. Den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander PHEV har et CO2-utslipp på bare 46 g/km, men vil likevel ikke kunne tilfredsstille de nye kravene. Mitsubishi kunne risikert å bli bøtelagt av EU i 2021.