Siden 2010 har byens bilister blant annet tatt i bruk Nordre avlastningsvei, E6 Øst mellom Grilstad og Nedre Elvehavn med Strindheimtunellen, utvidelse av deler av Haakon VIIs gate til fire felt og fire felts vei Tunga - Rotvoll (Omkjøringsvegen) samt den første delstrekningen på nye E6 Sør.

Samtidig har syklistene fått mange kilometer med nye sykkelveier, mens kollektivtrafikken har blitt opprustet med betydelige milder.

Prosjektene er finansiert med hjelp av midler fra Staten, Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og bompenger – delvis gjennom Miljøpakken.

–Trolig har det aldri vært investert så store summer i denne typer prosjekter på så få år i Trondheim noensinne. Min oppfatning ut fra de reaksjonene vi får er at folk flest er positive til investeringene. De ser at det skjer noe, og noen er også stolt av det byen etter hvert kan vise frem, sier leder i Miljøpakken, Henning Lervåg.

Adresseavisen bringer i dag en oversikt over de største investeringene i femårsperioden.

Bare i startfasen av investeringene

På tross av investeringer på nesten 5,5 milliarder kroner, er prosjektene de fem siste årene bare en foreløpig begynnelse av utbyggingene som kommer de neste årene.

Alle de tre store veiprosjektene som er tatt i bruk mellom 2010 og i år var ferdig finansiert uten midler fra Miljøpakken.

–Så langt har Miljøpakken bare brukt om lag 15 prosent av de totale midlene. De neste årene blir investeringstakten skrudd betydelig opp. I snitt skal det brukes mer enn en milliard kroner i året på store og små prosjekter. Målet er at det innen utgangen av 2018 kommer blant annet ny fire felts E6 Sør mellom Tonstad og Jaktøyen i Melhus, ny Sluppen bru, Brundalenforbindelsen og Johan Tillers veg på Heimdal.

I tillegg skal det investeres store summer i hovedruter for sykkel og utbygging av superbusstrase mellom Sluppen og Leangen, sier Lervåg.

Siden 2010 har veksten i sykkeltrafikken til og fra Midtbyen vært på 40 prosent. Antall busspassasjerer har i samme tidsrom økt med 34 prosent.

Av prosjektmidlene kommer 60 prosent fra bomringen, 20 prosent er statlige midler i Norsk Transportplan, 10 prosent er statlige belønningsmilder og 10 prosent kommer fra Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune.

–Øker kvaliteten

Kommunaldirektør for byutvikling, Einar Aaved Hansen, mener de mange prosjektene øker kvaliteten på Trondheim.

Å ha ansvaret for byutviklingen i en tid hvor så mange etterlengtede prosjekter blir realisert, er både inspirerende og utfordrende.

Samtidig som byen fornyes må vi ta vare på identiteten Trondheim er kjent for.

Vi må tilpasse det nye til det gamle og være nøye på hvor vi bygger nytt, særlig i Midtbyen, sier Hansen.

Han er særlig begeistret for den betydelige økningen i sykkelbruken og kollektivtransporten.

–Økt stolthet

–At flere bruker sykkel og buss gjør at byen får et annet miljø med mindre eksos, bedre luft og større trivsel. Nye byrom og nye gang- og sykkelveier åpner byen for andre opplevelser enn tidligere.

I dag er det for eksempel mulig å gå eller sykle langs store deler av fjorden fra Lade til Trolla, påpeker kommunaldirektøren, som innrømmer at han er stolt over de mange prosjektene de siste årene.

–Jeg tror mange legger merke til at det stadig blir bygget noe nytt og at det gjør at man får en økt stolthet for byen. Det er morsomt å se hva vi får til, til glede for alle, sier Hansen.

Trafikk Nordre avlastningsvei Brattøra Byåsen i bakgrunnen Foto: Ivar Mølsknes, Adresseavisen