– Avhengighet er hemmeligheten, smiler guttene bak firmaet Compile IT som gjør suksess med morsomme spill og utvikling av ulik programvare og nettsider.

– Spillene må være artige, enkle og avhengigskapende. Det er trikset, sier Kent Arne Bjerke (24).

Startet eget firma

De tok bachelorgraden sammen i datateknologi ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Nå tar tre master i datateknikk ved NTNU, én i teknologiledelse ved Handelshøyskolen. Det de fortsatt har sammen er firmaet.

– Vi liker alle å utvikle apper og nettsider på fritiden. Så i mars i fjor tenkte vi: Hvorfor ikke starte et firma, sier vennene som nå også er kollegaer bak et skjermbrett inne på et rom på Gløshaugen. Trangt, men greit nok. Plassen her har de fått fordi de er med i programmet AppLab ved NTNU.

Dyr på rømmen

– Det innebærer at vi har fått et rom å sitte på. Vi har også fått en mentor og kan bruke eget firma i masteroppgavene våre, sier studentene som slik ikke behøver å få fullt så dårlig samvittig-het over at alle timene på jobb går utover studiene.

– Egentlig kom ideen om et eget firma for en god stund siden. Vi snakket mye om at vi ville utvikle en date-app. Men så kom Tinder, som var akkurat som vi hadde tenkt. Da ble vi jo litt bitre, og tenkte at dette måtte ikke skje igjen, sier Bjerke.

Bane av stålrør

Dermed utvikler de Time Eaters. Et spill som krever koordinasjon mellom fingre og reaksjon. Dyr på rømmen skal samles, og her gjelder det å holde seg rolig i en stresset situasjon.

Nylig kom appen Wire Loop.

– Wire Loop fikk vi inspirasjon til på Vitensenteret. Der skal man føre en metallsløyfe langs en bane av stålrør, og hvis du treffer røret, får du støt, forklarer Bjerke. Du får ikke støt på appen, men må irriterende nok begynne på nytt. Så langt har vel 5000 lastet ned Time Eaters, mens ferske Wire Loop allerede har 4000 nedlastinger.

Som å vinne i lotto

– Å få suksess med en app er som å vinne i Lotto. Appen må selvsagt være bra, men i tillegg må du ha masse ressurser til markedsføring. Å utvikle et spill og en app er én ting, men det er noe helt annet å få den ut i verden. Et godt triks er å tenke kreativt, for markedsføring trenger ikke alltid å koste skjorta, sier Erik Stubø (25).

Skal ta verden

– Vi har en tredje app under utvikling. Vi kan ikke si noe om denne ennå, men det er med denne vi skal ta verden. Det vi kan si er at det ikke er et spill, men en app som skal hjelpe folk til å gjøre noe, sier Andrzej Thingstad (26) ganske bedrift-hemmelighetsfullt. For nå satses det.

– Ja, vi satser for fullt. Vi har akkurat søkt stipend fra Innovasjon Norge. Planene er der, sier guttene som også har mottatt eksterne jobbtilbud, men føler de må gi sitt eget firma en sjanse. Men innimellom masse jobbing med firmaet og flere daglige sjekk på hvor mange som har lastet ned appene kommer plutselig eksamen også.

– Jeg så nylig på kalenderen og så at det nærmer seg jul og eksamenstid, da sa jeg til guttene: «Det er vel kanskje på tide å se litt på skolearbeidet» flirer Bjerke.

All inntekt går inn i bedriften, i følge dem selv. Egenkapitalen har til nå fordoblet seg.

– Det blir ikke tid til mye annet enn firma og skole?

– I sommer var det å jobbe åtte timer på sommerjobb, før åtte timer med firmaet. Det er verdt det, men to av oss ble single. Det tar mye tid, og det merker både kompiser og damer, sier gründerne.