Årets Cannes-festival har delvis handlet om kvinner på film. Det har vært seminar og festivalen har flere kvinnelige regissører i hovedkonkurransen enn vanlig, med to(!) av 19 filmskapere. Dessverre med to av de svakeste filmene i mønstringen.

På den annen side er flere av de beste filmene lysende kvinneportrett. Cate Blanchett mot Rooney Mara i Todd Haynes' «Carol» er velfortjent prisfavoritt. Omtrent like bra er Pixars nye storsatsing «Inside Out».

Filmen foregår praktisk talt i hodet på ei 11-årig jente, som sliter med å takle at familien har flyttet. I 11-årigen møter vi bl.a. skikkelsene Sorg, Glede og Sinne som prøver å styre følelsene hennes.

Boblende original, morsom og med fint blikk på jenta også når hun er i dårlig humør, er «Inside Out» en herlig familiefilm. Den beste fra Pixar siden «Up» i 2009, som også var regissert av Peter Doctor.

Regissøren ble inspirert av sin 9-årige datter, etter at hun i en periode ble mindre energisk, mer reservert. «Jeg tenkte: Hva foregår i hodet hennes», sier han. Pixar-sjef John Lasseter lover at de skal satse på mer mangfold i hovedpersoner på film, både i etnisitet og kjønn.

Det trengs, for kvinnesynet i filmbransjen bør skremme menn også. En kanadisk journalist på pressekonferansen til «Mad Max: Fury Road» spurte jovialt Tom Hardy om han ikke ble overrasket over alle kvinnene i manuset, om ikke dette burde være en mannsfilm. «Nei», sa Hardy kort.

Hollywood-menn ble nok overrasket over at nye og gode «Mad Max» i åpningshelga ble overkjørt på amerikanske kinoer av «Pitch Perfect 2». Filmen om jenter – og gutter som konkurrer i sang, spilte inn ca. 30 millioner dollar mer enn årets største actionfilm.

For å komme ut av uføret må bransjen skjønne at gode kvinneroller på film er for viktig – og lønnsomt - til å overlates til kvinnelige filmskapere. At verdens viktigste filmfestival tar tak i temaet er bra.

I dyp kontrast står bransjebladet Screens avsløring i går. En håndfull kvinner i 50-åra ble avvist til festpremiere på «Carol» til tross for gyldig adgangstegn. Årsak var at de ikke hadde høyhælte sko. Noe festivalen bekrefter er obligatorisk for kvinner på galla-premierer. Noen ganger kan man lure på hva som foregår i hodet på menn også.