- Dette hadde jeg ikke trodd, sier Jon Gunnes (V), som fremmet forslaget om et prøveprosjekt med gratis SFO.

En skole i Oslo har gjort dette, og har høstet meget gode erfaringer. Deltakelsen i SFO gikk rett til værs.

I Trondheim deltar 76 prosent av elevene på de fire nederste klassetrinnen i skolefritidsordningen. Gunnes sier han er bekymret for de resterende 24 prosentene. Gratis SFO kunne ha gitt større deltakelse.

- Vi tror det er de med dårligst råd som holder barna sine hjemme. Et prøveprosjekt ville vist oss om det er kostnadene som er for høye for at en ganske stor gruppe av elevene ikke deltar.

Venstres forslag fikk bare tolv stemmer og altså blankt avvist.

Bergen foran

SFO-forslaget kom under bystyrets behandling av kvalitetsmeldingen for trondheimsskolen. Noe av meldingens innhold har fått mye oppmerksomhet i det siste etter at det ble kjent at elevene i Trondheim gjør det dårligere enn elevene i Bergen.

Jo Stein Moen (Ap) slo fast at forskjellen er forsvinnende liten og slett ikke så stor som man i det siste kan ha fått inntrykk av.

- Differansen utgjør 0,08 grunnskolepoeng! Vi har ingenting å skjemmes over. Forskjellen er helt mikroskopisk og gir ingen grunn til å konkludere slik forskeren gjør med at Bergen er en vinner i konkurranse med Trondheim, sa Moen som også var sterkt kritisk til at den angjeldende forskeren, som fikk bred anledning til å fortelle om sine forskningsresultater i riksdekkende medier, også har påtatt seg oppdrag for Høyre.

Ekstra oppfølging

Det var etter forslag fra Høyres Mari Holm Lønset bystyret nesten enstemmig gikk inn for at elever skal ha rett på ekstra oppfølging når eleven ligger under bekymringsgrensen på en av de nasjonale kartleggingsprøvene. Alle skoler skal ha konkrete rutiner for å følge opp elever som trenger ekstra hjelp.

Men Høyre-representanten fikk ikke med seg bystyreflertallet på et forslag om at Trondheim kommune skal prøve ut en ordning med lese-, skrive- og regnegaranti ved enkeltskoler. Holm Lønset begrunnet forslaget med at én av fem skoleelever går ut av grunnskolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig.

Nasjonale prøver

Debatten om kvalitetsmeldingen ble ganske annerledes enn enkelte hadde fryktet. Med erfaringer fra lignende debatter tidligere, har mye av tiden gått med til å diskutere offentliggjøring av resultatene av de nasjonale prøvenes. Dette var lite fremme denne gangen.

Bare Rødt og SV fokuserte på det uheldige ved offentliggjøring som han mente var fullstendig meningsløst.

- Det er svært vanskelig å sammenligne skoler, særlig de små. Vi må slutte med denne leken som mest av alt får preg av å tenke på et tall, sa Rødts John-Peder Denstad.

KrFs Espen Agøy Hegge parerte med å fremholde at skolen i Trondheim styres etter andre parametere. Og av kvalitetsmeldingen kunne han konstatere at det blir færre elever i grunnskolen med behov for spesialundervisning, noen flere i ungdomsskolen, riktignok, men totalt sett en veldig liten økning.