Sola skinte ikke da Rolf Jarle Brøske, kommunikasjonsdirektør i Det norske og bystyrerepresentant for Høyre i Trondheim, arrangerte sin tredje «Kraftsamling for Trøndelag» på Frosta. Oppsigelser og lav oljepris la imidlertid ingen demper på optimismen til deltakerne som diskuterte framtida for leverandørindustrien i Trøndelag. Så er dette en av få arenaer i valgkampen der det grønne skiftet ikke ble brukt som et honnørord. På Frosta snakket ingen om olje som en solnedgangsnæring.
Les også: Oljeprisen har gjort bransjen fartsblind
Rolf Jarle Brøskes kongstanke er at næringslivet snakker for lite med politikere. Trøndelag har mye å vinne på å samles på tvers. Næringslivet er dårlig representert på de mange konferansene som arrangeres. Brøske har derfor samlet en imponerende liste av næringslivstopper, politikere, samfunnsaktører og direktører av ymse slag. Her var fylkesmann Inge Ryan, fylkesordfører Tore Sandvik, NHO-sjef Merethe Storødegård, Polaris Media med både konsernsjef Per Axel Koch og styreleder Bernt Olufsen. Ikke minst var oljenæringa og kraftbransjen godt representert.
Og hvis noen lurte på hvor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen var den dagen, så befant han seg selvsagt midt i forsamlingen på Frosta. Schjøtten snakket som han aldri har vært noe annet enn toppsjef i Norsk olje og gass. Han ville ikke være med på at oljenæringa var i krise. Oljebransjen rammes stadig av opp og nedturer, sa han.
Les også kommentaren: Et land på avrusning
Den tidligere Ap-toppen begrunnet sin optimisme med fire forhold. Det er historisk høye investeringer på norsk sokkel og det vil være høy etterspørsel etter varer og tjenester fra leverandørindustrien i uoverskuelig framtid. Dessuten ligger halvparten av oljen igjen på sokkelen, og han har klokkertro på at etterspørselen etter energi globalt vil øke. Det ligger igjen verdier tilsvarende 45 statsbudsjett på sokkelen, som han ikke kunne skjønne at noen vil si nei takk til. Det var ingen Rasmus Hansson'er i salen til å forklare ham det heller. Schjøtt-Pedersen ble utfordret til å tippe neste års oljepris, men hans politiske erfaringer hadde lært ham å aldri, aldri tippe tall. Han fryktet kanskje en oljepris på 36,9.
Tippe turde imidlertid Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner, som mente at den lave oljeprisen ikke var problemet. Det høye kostnadsnivået er bransjens store problem og viste til at mange slet allerede med en oljepris på 115 dollar fatet. Kværner-sjefen viste fram en plakat av en ubemannet oljeplattform, som Erik Haugane grep begjærlig. Plakaten skulle bli det første som kom på veggen i Okeas lokaler, Hauganes nye «lavpris» oljeselskap. Haugane og makkeren Ola Borten Moe ser ikke mørkt på å etablere oljeselskap i «solnedgangstider». At det ennå ikke er funnet opp et vaffeljern som kan vaskes i oppvaskmaskin, tar Haugane som et tegn på at de teknologiske mulighetene er uendelige.
Les også: 60 ansatte ved Kværner Verdal blir permittert
Nav-direktør Bente Wold Wigum helte malurt i begeret. Selv om Sør-Trøndelag har klart seg godt, er ledigheten for ingeniører 50 prosent høyere enn i fjor. På Vestlandet merkes krisa mye bedre. Det norske-sjef Karl Johnny Hersvik varslet nye tider. Selv om kostnadskuttene vi har sett så langt har vært smertefulle, så må vi komme mye lengre. Så langt har all teknologiutvikling handlet om å gjøre det dypere, lengre og mer avansert. Vi må etterlyse enklere, billigere og raskere, sa Det norske-sjefen. Det manglet bare at Odd Reitan kom inn og lærte oljebransjen om Rema 1000-filosofien. Stephen Glasø i Statoil viste til at det går an. Sammen med Reinertsen og deres underleverandører er de nesten i mål med å kutte kostnader med 30 prosent på deler av Kristin-plattformen.
Les også: Arbeidsledigheten har økt i Trøndelag
Selv om høyrepolitikerne dominerte, så var det Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Per Rune Henriksen som fikk taletid. Han var bekymret for at regjeringen ikke ville sette i gang tiltak, og viste til at tidligere oljekriser er blitt avverget av framtidsrettede politikere. Han mente krisa ville ramme hardt dersom politikerne ikke gjør de riktige grepene nå. Budskapet falt neppe i god jord hos de mange høyrepolitikerne som et øyeblikk glemte å ta selfies.
Som ved et mirakel steg oljeprisen mens kraftsamlerne benket seg på Frosta. Det er kanskje for mye å tro på en Frosta-effekt, men det sto ikke på innsatsen fra deltakerne.