- Det går ikke en dag uten at vi tenker på ulykken. Det å miste et barn er det verste du som forelder kan oppleve, sier Anne-Mari (40) og Ståle (43) Skagen.

De ser det hver dag, enten fra frokostbordet med utsikt til Gamle Oslovei i Trondheim, eller når de selv ferdes i trafikken: Bilførere som sitter med mobiltelefonen på øret mens de kjører. Bilførere som taster over rattet. Flere ganger har de selv kjent på redselen, når de ser at en bilfører nesten ikke rekker å stoppe i fotgjengerfeltet fordi en tekstmelding har tikket inn i bilen.

- En gang ble jeg så redd at jeg åpnet bildøren og røsket telefonen ut av hånden på en bilfører. Da hadde jeg nesten blitt påkjørt. Men det eneste jeg opplevde, var at bilføreren ble sint, forteller Ståle.

På ferie

Det var en varm julidag i 2003 den fatale ulykken skjedde. Anne-Mari, Ståle og døtrene Martine (4) og Kaisa (1) var på ferie på Nord-Herøy, en liten øy like utenfor Sandnessjøen hvor de vokste opp.

Hjemme hos foreldrene til Anne-Mari var storfamilien samlet, de forberedte grilling, og ute i hagen lekte Martine med et søskenbarn. Samtidig var andre i familien på trilletur med lillesøster Kaisa. Da Martine fikk se dem ute på veien, løp hun dem i møte. På fylkesveien var det lite trafikk, men denne dagen kom det en bil, med en sjåfør som hadde øynene flere steder enn på veien.

Martine ble påkjørt, ble fraktet med ambulansehelikopter til St. Olavs Hospital, men døde to dager senere av de omfattende skadene.

- Vi skjønte ikke hvordan det gikk an. At bilføreren ikke så henne. For dette er en lang og oversiktlig rettstrekning, forteller Anne-Mari.

Sendte SMS

Svaret fikk de noen uker senere: Mobilloggen til bilføreren viste at han hadde sendt og mottatt flere tekstmeldinger rett før ulykken skjedde. I dommen blir det pekt på at hans oppmerksomhet var rettet mot mobiltelefonen, og at han ikke var tilstrekkelig aktsom og oppmerksom på trafikkbildet.

Sjåføren, en mann i 30-årene, ble i Alstahaug tingrett dømt til fem måneders fengsel.

- Jeg husker bilføreren sa i retten at han fint kunne gjøre flere ting samtidig. At det går an å være så naiv, sier Anne-Mari.

Det er gått 12 år siden ulykken, og i dag har de stablet livet på beina igjen sammen med Kaisa som var ett år da Martine ble drept, og Mathea, som ble født to år senere. Men det å miste et barn, er noe som aldri går over.

- Her er det bare tapere. Det har nok vært en kostbar lærepenge for sjåføren også, å vite at han har tatt livet av et barn, sier Ståle.

Økt straff

De vil fortelle sin historie i håp om at alle skal bli mer bevisste sin egen adferd i trafikken.

- Hvis vi ved å fortelle historien igjen, kan få én mindre til å bruke mobil i bil, så er det bra. Jeg føler at det har blitt så legitimt å bruke mobil i bil. Det er ingen som gjør noe forsøk på å skjule det. Du kan se bilførere som sitter og taster på mobilen over rattet. Men det er faktisk forbudt, sier Ståle.

Han går til og fra jobb hver dag, fra Nyborg og ned til Ila i Trondheim. Det går ikke én dag uten at han ser bilister med mobilen. Selv er de helt konsekvente: De snakker aldri i mobiltelefon når de kjører bil.

- Vi trenger ikke være tilgjengelige 24 timer i døgnet, sier Anne-Mari.

- Sender du en tekstmelding, eller fikler du med mobilen, så må du fjerne blikket fra veien. Da blir det fort meter. Det er skremmende hvor fort en ulykke kan skje. Det er nok med en voksen som er litt uoppmerksom, og et barn som er uforutsigbart, sier Ståle.

De ønsker seg en holdningsendring blant folk, og de tror økte straffer må til for å få ned mobilbruken i bil. Kjører du på rødt lys, kan du få 5200 kroner i bot og tre prikker i førerkortet. Det samme bør skje om du blir tatt for ulovlig mobilbruk, mener de.

- Vi har opplevd konsekvensen av hva mobil i bil i verste fall kan føre til. Vi unner ingen en slik opplevelse.

Ønsker prikkbelastning

UP-leder Per Einar Hollum mener det bør vurderes å gi prikker til bilister som bruker mobiltelefon.

- Vi ser at det er en økende bruk av mobiltelefon i bil. Det er en utvikling vi ikke liker, sier Hollum, distriktsleder for UP i Midt-Norge.

Han tror mange bilister i dag tenker at det ikke er så farlig om en bruker mobil i trafikken, og at boten for å bli tatt på fersken ikke er så avskrekkende. Bilister som blir tatt med mobilen på øret, får 1300 kroner i bot.

- I dag er det ingen prikkbelastning som følge av mobilbruk. Men i og med at vi opplever en økende bruk av mobil, samtidig som vi vet at dette representerer en trafikkrisiko, så bør lovgiver vurdere dette strengere. Innføres det høyere bøtesatser og prikkbelastning, vil flere avstå fra å bruke mobil, sier Hollum.

13 000 bøter for mobilbruk

Både gjennom jobben i UP og som trafikant selv, observerer UP-lederen at svært mange benytter mobilen mens de kjører bil.

- Det er veldig enkelt å avdekke de som snakker i mobil, men vi har en utfordring i å oppdage bruken som foregår under dashbordet. Det foregår mye tasting og teksting, og det er de som representerer den store risikoen, sier Hollum.

Så langt i år har UP i Midt-Norge skrevet ut 1300 bøter for mobilbruk. På landsbasis er det utskrevet rundt 13 000 bøter. Antallet er ifølge Hollum på nivå med fjoråret.

- Vi slår ned på mobilbruk når vi oppdager det. Dette er ett av våre satsingsområder, og ett av de viktigste kontrollområdene vi har, sier Hollum.

Ifølge forskriften er bare oppstart, gjennomføring og avslutning av samtale tillatt under forutsetning av at mobiltelefonen er håndfri eller er plassert i en holder. SMS, surfing på nett og bruk av apper er ikke tillatt, uansett hvor mobilen er plassert.

- Det finnes så mange tekniske innretninger som en kan montere i bil, og som koster mindre enn et forelegg. Og hvis det er slik at du ikke klarer å la være å lese meldinger, så slå av lyden og sleng mobilen i baksetet, er Hollums oppfordring.

Tre av fire med mobil

En undersøkelse Respons Analyse gjennomførte for magasinet Motor i fjor viste at tre av fire sjåfører under 44 år bruker mobil ulovlig i bil. Over halvparten av de spurte under 34 år sier at bøter betyr lite for mobilbruken.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen synes det er skremmende at ikke flere respekterer forbudet mot håndholdt mobil.

- Dette viser kanskje hvilket velferdssamfunn vi lever i. En bot på 1300 kroner er ikke avskrekkende, sier Engebretsen.

- Bør det innføres høyere straffer og prikkbelastning?

- Vi mener en først og fremst bør se på andre løsninger. Det burde holde med holdningskampanjer for å få folk til å ta ansvar for egen adferd i trafikken. Men hvis høyere straffer er eneste løsning, så sier vi ikke nei til det, sier Engebretsen.

Martine hadde nettopp fylt 4 år da hun ble påkjørt like utenfor huset til besteforeldrene på Nord-Herøy utenfor Sandnessjøen. Hun døde to dager senere av skadene. Foto: Privat
Savner Martine: De kommer aldri over tapet av eldste datteren Martine, men Ståle og Anne-Mari føler de har fått et godt liv igjen med døtrene Mathea (på bildet) og Kaisa. Foto: Frank Lervik
Bekymret: Distriktsleder Per Einar Hollum ved Utrykningspolitiet i Midt-Norge er bekymret over den økende mobilbruken i bil. Foto: Kjell A.Olsen