Nå vil hun ta saken opp i Stortinget.

- Jeg vil si meg enig med UP som mener straffenivået for bruk av mobil i dag er for lavt. Vi vet at det skjer mange trafikkulykker fordi bilfører bruker mobil, og her er det helt sikkert også høye mørketall. Jeg er derfor åpen for å se på dette, sier Tung som nå sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

I dag får bilførere som blir tatt i å bruke håndholdt mobil, 1300 kroner i forelegg.

Mistet datteren

Foreldrene Anne-Mari og Ståle Skagen fortalte fredag sin historie i Adresseavisen om datteren Martine (4) som for 12 år siden ble drept i en bilulykke i Nord-Herøy. Politiets etterforskning viste at bilføreren hadde sendt flere SMS'er i forkant av ulykken.

LES PÅ PLUSS: Martine (4) døde etter at hun ble påkjørt av sjåfør som sendte SMS

Bilføreren ble dømt til fem måneders fengsel, og i dommen ble det påpekt at førerens oppmerksomhet hadde vært rettet mot mobiltelefonen, og at han ikke hadde vært tilstrekkelig oppmerksom på trafikkbildet. Nå ber foreldrene om at alle respekterer forbudet mot å snakke i håndholdt mobil når en kjører bil.

- Det står stor respekt av denne familien som forteller sin historie, sier Tung.

Preventiv effekt

Hun vil bringe spørsmålet om mobilstraff inn for Stortinget, og stille spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i spørretimen.

- Dette er et viktig tema, påpeker Tung.

- Det er viktig at politiet har riktige virkemidler som har en preventiv effekt. En kan stille spørsmål ved om 1300 kroner i bot har noen slik preventiv effekt, sier Tung som mener at både nivået på bøtene og det å innføre en prikkbelastning må vurderes.

I dag får bilførere prikker i førerkortet for å kjøre for fort, men bare et forelegg hvis de blir tatt med mobilen på øret.

Avskrekkende

Stortingsrepresentant Jenny Klinge (Sp) mener det er en svært god idé å vurdere prikkbelastning for bilførere som blir tatt i å bruke mobiltelefon ulovlig.

- Det handler om å gjøre dette avskrekkende nok. Når en ser problemene knyttet til at flere bruker mobil i bil, tenker jeg at holdningskampanjer ikke er nok. Hvis vi øker bøtenivået, vil det ikke spille så stor rolle for folk med høy inntekt. Det er mange travle folk med høy lønn som bruker mye mobil. Prikkbelastning vil virke avskrekkende for alle, enten en har høy eller lav inntekt, sier Klinge.

Alltid tilgjengelig

- Hvorfor tror du så få respekterer mobilforbudet i bil?

- Jeg tror det handler om at vi tror at vi har mer kontroll enn vi har. Vi forstår ikke hvor farlig dette kan være. Her kan det være snakk om liv eller død bare i løpet av sekunder. Dette handler både om egen sikkerhet og andres sikkerhet, sier Klinge som selv er blitt mye mer bevisst egen mobilbruk i bil de siste årene.

- Problemet er at folk forventer at vi skal være tilgjengelige til enhver tid. Sitter vi i bilen i to timer uten å ta telefonen, blir vi nærmest irettesatt. Jeg tror vi alle må skjerpe oss, og forstå at vi ikke kan være tilgjengelig til enhver tid, sier Klinge.

Klart signal

Distriktsleder for UP i Midt-Norge, Per Einar Hollum, ser gjerne at det nå blir en politisk diskusjon om straffen for ulovlig bruk av mobil i bil. I Adresseavisen fredag sa han at det bør vurderes å gi prikker i førerkortet til mobilsynderne.

- Hvis lovgiver skjerper straffen, så vil det være et klart signal om at ulovlig mobilbruk i bil er noe det blir sett alvorlig på, sier Hollum.

Faksimile fra Adresseavisen fredag 25. september.
Prikker: Stortingspolitiker Jenny Klinge (Sp) mener det bør vurderes å gi bilførere som bruker ulovlig mobil, prikkbelastning i førerkortet. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen
Martine ble bare 4 år. Hun ble drept i en trafikkulykke i 2003. Bilføreren sendte SMS'er i forkant av ulykken. Foto: Frank Lervik