20 år og 120 millioner kroner senere er Pondus blitt tidens norske tegneseriesuksess.

– Pondus hadde nok tenkt det samme som meg: Den der bommer Kristoffer Barmen garantert på, sier Frode Øverli til Bergens Tidende.

Les de siste Pondusstripene på adressa.no

BT treffer tegneserieskaper Frode Øverli på hjemmekontoret på Askøy dagen etter at Brann har slått Bryne 2–1 på stadion. Dagen etter at Brann på stillingen 1–1 i det 87. minutt har fått et livsviktig straffe. En straffe som var så viktig at den for mange Brann-supportere nærmet seg det helseskadelige.

– Pondus er mest profilert som Liverpool-supporter, men han holder selvsagt med Brann også. Det har gått litt opp og ned med både Brann og Liverpool de siste årene, men nedturer er ofte morsommere enn oppturer.

– En straffebom kunne gitt en morsommere Pondus- stripe?

– Ja, det kunne den nok, sier Øverli.

Mindre pubertal enn Pyton

I år er det 20 år siden den første Pondus-stripen sto på trykk i avisen Vestnytt, i kveld feires jubileet på USF Verftet. Pondus var en spin-off av serien «A-Laget» som handlet om tre fotballsupportere. To av dem het Pondus og Jokke.

– Jeg hadde ti år i «kulturtidsskriftet» Pyton bak meg, og var klar for å gjøre noe annet. Jeg ville lage en tegneserie om en fyr jeg kunne kjenne meg igjen i, en vanlig familiemann som var interessert i musikk og fotball. Jeg følte jeg ikke fikk lov til å lage den serien jeg ville i Pyton.

– Pubertal gutteromshumor var vel en egen kunstform i Pyton. Men du har vel tatt med deg litt av Pyton-universet over i Pondus-universet?

– Ja, jeg tok med meg den frekke tonen, men jeg dempet det litt. Det er mindre kroppshår og kroppsåpninger av ymse slag i Pondus enn det var i det jeg tegnet for Pyton, sier Øverli.

TV-ADRESSA: Slik reagerer fårehunden Pondus når Rotmo spilles på høyttaleren

Én million solgte bøker

I løpet av året kommer Frode Øverli til å passere én million solgte bøker.

Det er var imidlertid ikke helt de samme summene det var snakk om for tyve år siden.

– Til å begynne med fikk jeg 50 kroner stripen fra aviser som Fanaposten og Vestnytt. Jeg hadde kontor hos Vestnytt, så der fikk jeg etter hvert 75 kroner, sier Øverli og ler.

Han har aldri vært glad i å snakke om den enorme økonomiske oppturen Pondus har vært for både han selv, forlaget og hele den norske tegneseriebransjen. Øverli er definitivt ikke den som løper fra intervju til intervju hver gang han skal lansere en ny Pondus-bok.

Prøvde å tegne realistisk

– Alle de tingene der forholder jeg meg ikke så mye til. Men jeg hadde aldri noen tanker om at Pondus kunne bli så stort. Jeg ville bare ha et OK levebrød.

– I 1997 fikk dere Pondus inn i Dagbladet. Hvor viktig var det?

– Det var uvurderlig. Det betydde også mye for det norske tegneseriemiljøet. Og så ga det meg ro til å jobbe med Pondus.

– Det var smalhans i begynnelsen?

– Da jeg var ferdig med Pyton og begynte med Pondus, sa jeg ja takk til nesten alle oppdrag. Jeg prøvde til og med å tegne realistisk.

– Ja vel?

– Jeg ble tilbudt å tegne en informasjonsbrosjyre for Bondelaget som skulle hete «Det daglige brød». Da tegnet jeg i realistisk stil, men jeg kan ikke si at det ble veldig bra. Bondelaget var riktignok fornøyd, men jeg trives best med å tegne pølsefingre og potetneser. Jeg kommer aldri til å bli noen Michelangelo, sier Øverli.

Er blitt raus med årene

– Det er blitt spekulert i hvor lenge du kommer til å holde på med Pondus, og du er blitt sitert på at du allerede har avslutningen klar?

– Det er ikke riktig. Jeg har sagt at jeg har en scene som kan fungere som den siste Pondus-stripen. Men den stripen kan også ende opp med å bli brukt i neste uke.

– Hva ville forresten Pondus sagt til at du blir jubileumsintervjuet av en som holder med de røde fra Manchester?

–Haha. Det hadde sikkert gått greit. Han er blitt ganske raus med årene.