Radio Trondheim skal produsere sine sendinger fra et glassbur innerst i lokalene til kaffebrenneriet, og integreres dermed i en levende kaffebar med gjester.

– Vi har ikke hørt om et lignende konsept i Norge og er veldig fornøyd med å gjøre det sammen med nettopp Jacobsen & Svart. Radioen kommer til å bli preget av kaféstemningen, sier Marianne Danielsen, gründer og hovedaksjonær i DAB-radiokanalen.

– Vi holder hus i et mediebygg og kommer til å levere en ganske kul pakke. Trondheim trenger noen som tenker annerledes, og det håper jeg virkelig vi har gjort her, sier Tony Jacobsen, gründer og eier av håndverksbrenneriet Jacobsen & Svart.

Danielsen starter radiokanalen sammen med sin bror Baard Danielsen. Mens hun har gründererfaring og nettverk innen kultur og næring, som daglig leder for Engasjert Byrå, har han radioerfaring fra Radioadressa, Radio 1 og P5. Når radiokanalen starter sendingene 2. november, er det med Baard som redaktør og daglig leder.

«Med hjerte i byen»

Søskenparet sier radiokanalen skal være Trondheims puls, ved å vise formidlingsglede og knytte seg til mennesker som setter søkelyset på det byen har å by på.

Det blir direktesendt radio i tidsrommene 06-10 og 14-17 på hverdager og 10-14 på lørdager. Resten av sendeflaten fylles med ulike typer lokalt innhold produsert i samarbeid med andre trondheimsaktører.

Kanalens slagord er «med hjerte i byen».

– Det er ikke holdbart at Trondheim mangler en kommersiell radiokanal som leverer lokalt innhold med lokal tilstedeværelse. Vi vet det krever høy kvalitet og sterk troverdighet. Det tar vi på alvor. Vi har fått utrolig mye positiv respons fra alle vi har snakket med, sier Baard Danielsen.

Vise frem teknologibyen

Kanalen kommer til å ha en trøndersk musikkprofil. Det vil ikke være faste nyhetssendinger, men nyhetsoppdateringer minst én gang i timen.

Morgensendingene fra 06 til 10 skal redaktøren selv lede. Espen Von Ibenfeldt, kjent fra Radio 1 og P5, kommer til å ha faste ettermiddagssendinger.

Kristina Brend og Stine Alsvik skal ha teknologiprogrammet «Girl Geek».

– Vi bor i selve teknologihovedstaden, og vi har lyst til å vise frem det som skjer. Jeg tror mange ikke er klar over at det produseres verdensledende teknologi i Trondheim, sier Brend og Alsvik.

Folkeopplysning

Briten Martin Kelleher er hyret inn for å lede formiddagssendingen tre dager i uka. Han lover ultratrondhjemsk stemning på engelsk vis, med både luksussoul og funk.

– Det blir et program med en personlig touch for folk som liker god musikk. Lytterne vil også få høre hvordan jeg som innflytter betrakter byen, sier Kelleher.

Det blir også et mat- og drikkeprogram med blant andre trondheimskokken Adrian Løvold og daglig leder av To Rom og Kjøkken, Roar Hildonen. Programmet skal hete «Smak» og tar sikte på folkeopplysning rundt øl, vin og mat.

Kaffelaboratorium

Jacobsen & Svart har så langt holdt hus på Nardo, utelukkende som kaffebrenneri. Når de flytter inn i første etasje i Adressabygget, ut mot Verftsgata og Bakke Bru, åpner de også kaffebar.

Lokalet er på 140 kvadratmeter og vil ha 30-40 sitteplasser. En egen kokk sørger for blingser, basert på de beste råvarene, forteller Tony Jacobsen.

– Vi prøver å lage en kommunikasjonsflate for hva spesialkaffe skal være i fremtiden. Fra gjestens perspektiv er det et kaffebrenneri og et kaffelaboratorium, der vi lager kaffe som smaker mer enn bare kaffe. Det blir en skikkelig nerdete kaffebar.

Jacobsen startet som barista i en kaffebar i Oslo i 2006, og ble i 2010 kaffekonsulent. I 2012 startet han kaffebrenneriet Jacobsen & Svart på Buran.

Scandic Nidelven, Hagen, Studentersamfundet, restaurantbåten MS Bjørnvåg og Te og Kaffehuset er blant kundene til brenneriet.

Nerdete kaffebar: Jacobsen & Svart-gründer Tony Jacobsen (t.h.) lover en skikkelig nerdete kaffebar når de åpner i løpet av november. Her sammen med investor Frode Lægreid. Foto: Kristine Lindebø
Sentralt: Den nye radiokanalen får tilholdssted i Adressabygget. Foto: Rune Petter Ness