Mennesker med dyrehoder, vakre mennesker i mørke landskaper. Maleriene til Lars Elling er tilsynelatende vakre, men har ofte noe skummelt eller farlig ved seg når du ser bedre etter.

Torsdag åpnet Galleri Ismene separatutstilling med Lars Elling. Her viser han nye malerier og grafikk, alt laget i 2015 og 2014.

- Jeg har brukt bortvendte ansikter og masker, og nå er det mange dyrehoder, registrerer jeg, sier kunstneren selv.

- Jeg syns at i blikket ligger klisjeen tett på. Det er kjedelig dersom alt er åpenbart. Selv registrerer jeg at jeg mister interessen når noe er entydig.

Maleri som teaterstykke

- Utstillingen handler om mennesker og relasjoner, sier Lars Elling.

Han sammenligner maleriene sine med enakters teaterstykker.

- Når jeg maler, improviserer jeg i gang noe. Så får maleriet en indre mening etter hvert som jeg jobber med det.

Elling understreker at han jobber med maleriets opprinnelige virkemidler, og med stor grad av figurasjon.

Venteliste på maleriene

Sju røde lapper er allerede klistret opp når utstillingen med Lars Ellings nye malerier og grafikk åpner i Galleri Ismene. Han maler sakte, og det er venteliste på maleriene hans.

- Lars Elling er en fantastisk god maler, en av sin generasjons store malere. Han mestrer mediet sitt til fulle, og trønderne har tatt ham til sitt hjerte, sier Marte Høiem, daglig leder på Galleri Ismene.

- Han er inspirert av kunsthistorien og maler fortellende. Du føler at du kommer midt i en historie, fortsetter Høiem.

- Han er fantastisk flink teknisk. Måten han maler hvitfargen på, for eksempel. Han får fram en stofflighet i det hvite. Det blir nesten tredimensjonalt.

Ser Elling for første gang

Clara Ydsti-Franke går fra bilde til bilde og studerer dem nøye. Hun forteller at hun ikke kjenner Lars Elling fra før i det hele tatt, men er her fordi hun er interessert i kunst og liker å gå på utstilling.

- Jeg syns bildene hans er veldig annerledes enn det jeg bruker å se. De er ganske mørke, med interessante detaljer. Spennende, det skjer mye i bildene hans.

Clara Ydsti-Franke står foran et maleri med navnet «Fiktivt sosietetsportrett».

- Dette er et maleri av en fin dame i en fin kjole, men i et mørkt landskap. Det er mange uventede detaljer og veldig mørkt. Det hadde ikke vært så overraskende dersom hun satt i en fin sofa.

Forførende og forlokkende

Lars Elling sier han vil at bildene hans skal være forførende og forlokkende å se på. Han er opptatt av at det skal være vakkert, men fortelle noe mer.

- Jeg ønsker å lokke folk inn i handlingen jeg setter opp. Man fanger flere med honning enn med eddik. Derfor må det være forførende og vakkert. Skal man fortelle noe som er skummelt eller farlig, må man fortelle det med artikulert stemme.

Men Lars Elling prøver ikke å male vakre ting vakkert. Det er ikke de egenskapene han er ute etter, sier han og slår fast at dikt, løgn og sannhet er likeverdige størrelser. Derfor maler han sin badende ti år gamle datter, en faun i skogen og mennesker uten ansikt, og er tilbake til teaterscenen. Han peker på sitt aller ferskeste maleri «Livsmasken» som knapt er tørt. Her er et ansikt blitt en silhuett som du ser rett gjennom og inn i kulissen bak.

- Teater handler om masker. Tar du av deg masken, er det kanskje ingenting bak, hva vet jeg.

Dansende og livsbejaende: Marte Høiem, daglig leder i Galleri Ismene viser fram maleriet Lys/skygge (studie etter Satyr og nymfe). Foto: Leikny Havik Skjærseth
Detaltrikt, mørkt og spennende: Det sier Clara Ydsti-Franke om maleriene til Lars Elling. Dette er første gang hun ser noe Lars Elling har gjort. Foto: Leikny Havik Skjærseth
«Møte» heter dette maleriet. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Foto: Leikny Havik Skjærseth
Foto: Leikny Havik Skjærseth