I likhet med at Erlend Loes roman er et oppgjør med flinkhetstyranniet, ønsker regissør Tomi Janezic å bryte med teatertradisjonen der alt skal være korrekt, pent designet, og plassert i en boks.

- Jeg håper vi har laget en levende og leken forestilling der vi har gitt skuespillerne rom for kreativitet. Det er viktig både for dem og oss, sier regissør Tomi Janezic, som sammen med et slovensk-serbisk teaterteam står bak oppsetningen av «Doppler» på Trøndelag Teater.

Oppgjør med egen fortreffelighet

- Erlend Loe tar opp viktige og relevante spørsmål på en veldig morsom måte, og jeg tror det er viktig å få folk til å reflektere over dette. Vi stoler blindt på lover og regler i for stor grad, vi tar dogmene for bokstavelig, og flinkheten for seriøst. Konsekvensene kan bli fatale, som for eksempel i tilfellet Anders Behring Breivik. Vi kan ende opp med individualister som gjør grusomme ting, manifestert i samfunnets psykologiske strømninger, sier Janezic, og legger til at hovedpersonen «Doppler» tar et oppgjør med flinkheten og folks endeløse beundring for egen fortreffelighet. Og den største utfordringen for hele teaterensemblet er å ikke lage en typisk «flink forestilling».

- Teater er en gruppeprosess, ikke bare med oss og skuespillerne på scenen, men også med publikum. Vi er sammen i et rom her og nå, og altfor sjelden får vi den «dette skjer her og nå»-følelsen, noe som kan være en kraftfull opplevelse. Men det kan også være ubehagelig, invaderende og provoserende, noe teateret i stor grad har tatt mer og mer avstand fra. De vil ofte bare begeistre, ikke forstyrre noe, bare være flinke, og da får vi dette sterile uttrykket som ikke involverer eller engasjerer publikum, sier regissøren som sammenligner teaterproduksjon med matlaging. Du må smake på det først, før du vet om det har blitt bra.

Prestasjonsyrke

Fem unge skuespillere står på scenen i forestillingen, en gjeng som får kjenne problematikken med flinkhetstyranniet på kroppen, både gjennom forestillingen og ved å være skuespiller.

- Det er jobben vår å stå foran folk og prestere. Så når vi ikke greier å gi faen, da faller forestillingen litt sammen. Vi blir tvunget til å ta tak i vårt eget, personlige flinkhetstyranni, sier Ruud Kallum som spiller elgkalven «Bongo». Noe av intensjonen til Janezic er at forestillingen ikke skal bli for «glatt og ordentlig».

- Det er frustrerende, gøy, irriterende og en salig blanding av emosjonelle inntrykk. Det er ganske sammensatt, forteller Andreas Stoltenberg Granerud som spiller hovedrollen «Doppler». Han leste boken første gang som 17-åring, og har blitt enda mer fascinert nå når han ser hvordan Loe bruker humor som strategi på en så viktig og vanskelig problematikk.

Må gi mer blaffen

- Man vil jo gjerne være flink, det er jo det vi er vant til, ellers er man en dårlig skuespiller, og jeg vil jo ha jobb og få gode kritikker. Samtidig så føler jeg meg alltid dårligst når jeg blir for opptatt av dette. Det er når jeg gir mer faen at jeg føler meg bedre som skuespiller, men det koster, for det kan jo gå til helvete, sier Ruud Kallum.

- Hvordan har det vært å jobbe med et slovensk teaterteam?

- Teater er universelt på mange vis, derfor føler jeg ikke at det er så stor forskjell på å jobbe med et slovensk teaterteam i forhold til et team med norske teaterkunstnere. Det handler mest om hva slags visjoner regissøren har, og hva de velger ut som viktig, sier Stoltenberg Granerud.

- Med en gang man greier å slappe av, og fjase og tulle litt, da får man kontakt og teateret blir levende, det skaper en dynamikk. Det som skjer, det skjer. Ta inn alt. Ringer en mobiltelefon, så la den ringe, ikke lat som om det ikke skjer, for det skjer, smiler Ruud Kallum.

Tomi Janezic har regien på Doppler som settes opp på hovedscenen ved Trøndelag Teater. Med Andreas Stoltenberg Granerud, Christian Ruud Kallu,. Karl Vidar Lend, Stine Fevik og Kathrine Thorborg Johansen. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Erlend Loes roman Doppler tar et oppgjør med flinkhetstyranniet, fremst i bildet Christian Ruud Kallum som elgkalven «Bongo». Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Trøndelag Teater: Tomi Janezic har regien på Doppler på hovedscenen. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen