- Det er deilig å kunne stå for noe i en utskjelt bransje, sier Beate Nossum om å etablere et kommunikasjonsselskap som velger sine kunder med omhu. Bedriftenes samfunnsansvar veier tungt.

Nossum kommer opprinnelig fra Trondheim og var i mange år journalist, blant annet i Dagbladet og politisk redaktør i Fædrelandsvennen. Deretter gikk hun til kommunikasjonsbransjen, først Geelmuyden Kiese og deretter First House.

Hun har en allsidig karriere bak seg. I 2005 var hun pressetalsperson for Quart-festivalen.

Bransjen har de siste årene fått mye kritikk, ikke minst First House, der flere sentrale politikere har jobbet både før og etter sine karrierer som aktive politikere.

Forstår kritikken av bransjen

- Bransjen har stor, indirekte makt, uten at de står for noe. Det er en kritikk jeg forstår, og det har plaget meg. Nå arbeider jeg derimot ut fra en tydelig agenda, sier Beate Nossum.

First House fikk kritisk søkelys på seg senest i firbindelse med et oppdrag for Telemark fylkeskommune.

Selskapet Footprint, som hun har etablert sammen med to medarbeidere, har et klart ståsted. «Footprint arbeider med aktører som tar i bruk de beste løsningene for raske utslippskutt,» står det øverst på hjemmesiden deres.

- Det betyr at dere ikke tar hvilke kunder som helst?

Fra rådgiver til pådriver

- Nei. Vi vil ha kunder som ønsker å utgjøre en forskjell, som vil bidra til å få fortgang i det grønne skiftet og som er opptatt av klima og samfunnsansvar. Før arbeidet jeg som rådgiver. Nå er jeg mer en pådriver, både overfor kundene og politikerne. Begge parter må bidra hvis vi skal lykkes. I klimaspørsmål er ikke politiske vedtak nok. Markedskreftene må også være med oss hvis vi skal få til de nødvendige endringene.

LES OGSÅ: Siv Jensens tidligere statssekretær er en av flere politikere som har gått til First House.

Nossum mener klimakampen utvikler seg i riktig retning og at stadig flere de siste årene er blitt opptatt av å redusere utslipp.

Selv har hun vært engasjert i klimaspørsmål i mange år. I forbindelse med klimatoppmøtet i København i 2009 var hun engasjert i Bellona. I flere år har hun også arbeidet nært med miljøforkjemperen Gunhild Stordalen.

PR-bransjen vokser

Selv om Nossum er kritisk til kommunikasjonsbransjens uklare ståsted, mener hun at den etiske standarden er høy.

- Da jeg kom fra pressen til Geelmuyden Kiese, var det som å komme til en annen verden. Det var mye større oppmerksomhet rundt etiske spørsmål der enn jeg var vant til. Det er helt nødvendig, for det er troverdigheten sin de lever av. I enkelte tilfeller forstår jeg også at det kan være nødvendig å hemmeligholde kundeforhold. Men dette er jo ikke synlig for dem som ser bransjen utenfra. Nå er det dessuten slik at kommunikasjonsbransjen vokser omvendt proporsjonalt med mediebransjen. Når mediene nedbemanner, blir det mindre tid til å grave fram saker og finne fakta. I denne situasjonen blir det mer fristende for mediene å gå løs på saker som kommunikasjonsselskapene gjør gryteklare, sier Beate Nossum.