- Trondheim må ta tilbake Tordenskjold. Det kan vi gjøre ved å bygge et opplevelsessenter rundt sjøhelten på Vestre kanalhavn, sier arkitekt og byutvikler Ole Wiig i arkitektfirmaet Narud-Stokkke-Wiig.
Han vakte oppsikt ved juletider da han lanserte visjonen 50/50, som går ut på å bygge boliger til 50 000 flere innbyggere i Trondheim sentrum innen 2050.
Kultur som drivkraft
- Etterpå fikk jeg spørsmål om jeg bare tenkte på boliger. Men jeg er opptatt av at hvis dette skal bli attraktive områder, må vi også ha kulturopplevelser der folk skal bo. Et Tordenskjold-senter vil bli en slik attraksjon og en drivkraft i ormådet, sier Wiig.
Det er for tiden mye snakk om hva som skal skje på Nyhavna, et av de sjønære områdene som skal utvikles først. Wiig mener Vestre kanalhavn også må utvikles ganske raskt.
LES OGSÅ: For dyrt å bygge i sentrum
Attraktivt område
- Området er svært attraktivt, sørvendt, med sol og utsikt mot sentrum. Hvis vi bygger ei bru fra enden av Tordenskiolds gate mot NSBs gamle Driftsbanegården, kan det bygges boliger til 1500 mennesker i dette området. Foran Driftsbanegården blir det plass til et Tordenskjold-senter. Vi kan flytte Tordenskjold-statuen fra dagens plassering ved Vår Frue kirke dit. Kanskje vi kan bygge en kopi av hans favorittfregatt, Den Hvide Ørn, som kan ligge i Kanalen. Der må det bli plass til veteranbåter og et maritimt miljø.
LES OGSÅ: Havna må ikke bli Disneyland
Ole Wiig har allerede diskutert ideen med direktøren på Ringve Museum, Ivar Roger Hansen, som i dag forvalter en rekke gjenstander Tordenskjold etterlot seg. Disse gjenstandene skal forbli på museet, men dette er ikke noe hinder for å skape et opplevelsessenter et annet sted.
Havneutvikling i sammenheng
Ringve viser for tiden en utstilling om forholdet mellom Peter Wessel Tordenskjold, museets grunnlegger Victoria Bachke og Ringve. I 2015 var det 325 år siden Petter Wessel ble født i Trondheim. Det er også 65 år siden den første Tordenskjold-utstillingen ble åpnet på Ringve av Victoria Bachke.
I tillegg til Ringve er Wiig også opptatt av å få med seg grunneierne på laget. Trondheim Havn blir en viktig støttespiller, og Rom Eiendom, som eier Driftsbanegården.
Han mener utvikligen av alle havneområdene må ses i sammenheng og at kulturtilbud blir en viktig drivkraft når områdene skal utvikles og tas i bruk til nye formål.