En bedre film enn «Carol» har aldri åpnet Kosmorama. Filmen får riktig nok ordinær norsk kinopremiere bare tre dager etter festivalåpningen tirsdag, men Todd Haynes' vakre og imponerende gjennomførte film, er en av de beste amerikanske filmene som kommer på norsk kino i 2016. At den ikke fikk en eneste av de seks Oscar-prisene den var nominert til sist helg, sier mer om Oscar-akademiet enn filmen.

«Carol» er basert på Patricia Highsmiths roman «The Price Of Salt» fra 1952, utgitt under psevdonymet Claire Morgan. En litterær sensasjon i sin tid, med skildring av forholdet mellom en ung kvinne og en gift eldre frue. Rooney Mara spiller ekspeditør i et stormagasin som i julehandelen, på raffinert vis blir sjekket opp av en gift, velstående småbarnsmor, Carol, spilt av Cate Blanchett.

Det er neppe noen nålevende filmskaper bedre til å visualisere romantisk 50-tallsdrama enn Todd Haynes. I flotte «Far From Heaven» fra 2002 spilte han ut melodrama med Julianne Moore som neglisjert frue som søkte trøst hos sin fargede gartner, etter at ektemannen lot sine homofile tendenser få gjennomslag. Mens den filmen kunne sees som et lekkert nikk til Douglas Sirks klassiske melodrama, er tone og stil mer dempet i «Carol».

Hayes er en moderne mester i å la skuespillere få skinne på stort lerret. Cate Blanchett har neppe strålt bedre enn i Edward Lachmans utsøkte foto. Rooney Mara er om mulig enda bedre som usikker ung kvinne. Det er henne historien fortelles gjennom. Hun kan minne om en ung Audrey Hepburn, som usikker ung kvinne som lar seg dra ut av forlovelse med en lovende ung mann og inn i et forhold med en gift kvinne. Åpnings- og avslutningsscenen er en studie i subtilt, emosjonelt drama, hvor små berøringer gir stor filmkunst.

Mara er hittil mest kjent for rollen som Lisbeth Salander i «The Girl With The Dragon Tattoo» (2011). Dette er uten tvil hennes beste filmrolle så langt. At filmen utspiller seg på 50-tallet, gjør at forholdet mellom kvinnene setter Carol i fare for å miste foreldreretten til sitt barn. I takt med tiden får vi kjærlighetsdrama som spiller mye på blikk og diskrete berøringer.

Regissør Todd Haynes spilte godt på Cate Blanchett som Bob Dylan i sin forrige film, «I'm not There»(2007). Her ikoniserer han og fotograf Ed Lachman hennes ansikt og stil i utsøkt 50-tallskoloritt. Coen-brødrenes, faste komponist Carter Burwell har skapt et lydspor som står godt til bildene. I den utakknemlige rollen som Carols ektemann, viser Kyle Chandler fra tv-serien «Bloodline», at han er god for større filmroller også. «Carol» er en utsøkt ladet film om tiltrekning, undertrykt begjær, søt kløe og sår svie. Så gjennomført godt og lekkert gjort, at det er vanskelig å finne svake punkt.