Mens mange bruker påska til skiturer i fjellet og appelsiner og kvikklunsj i solveggen, snur andre ryggen til påskesola og presser seg inn foran en svett og mørk konsertscene i Oslo. Infernofestivalen er blitt arrangert hver påske siden 2001, og er i dag et pilegrimsmål for ekstremmetall-entusiaster fra hele verden.

Så også for den iranske trondheimsbaserte black metal-musikeren Sina som forfølges i hjemlandet for musikksmaken sin. I dokumentaren «Blackhearts», som hadde premiere under Kosmorama sist helg, forteller han om hvordan konserten på Inferno – hans første noensinne – endret livet hans for alltid.

LES ANMELDELSEN: Djevelsk pilegrimsferd

I år headlines festivalen av et av de største og mest beryktede black metal-bandene i verden, pionerene i norske Mayhem.

Onsdag før påske for 16 år siden var bandet på besøk i Trondheim der de holdt konsert på for lengst nedlagte Veita scene. Reporter Ole Jacob Hoel møtte vokalist Svein Erik «Maniac» Kristensen tidligere på dagen, og så deretter konserten på scenen i Thomas Angells gate.

- Hallo Trondheim. Er dere klar til å ta prestene, Nidarosdomen, hele hælvete? messet Maniac, ifølge Hoel.

Spørsmålet var neppe ment bokstavelig, men med Mayhems brokete fortid tatt i betraktning, kunne man aldri vite. I 1993 ble gruppas gitarist Øystein «Euronymous» Aarseth drept av bassist Varg Vikernes, også kjent som Count Grishnack eller Greven. Vikernes ble dømt for overlagt drap og for å ha tent på tre kirker.

Det ble også spekulert i om Vikernes hadde planer om å sprenge Nidarosdomen som pryder coveret på Mayhems debutplate fra samme år, «De Mysteriis Dom Sathanas».

Hoel rapporterte: «Hellhammer setter i gang sin rekordraske maskinmessige bearbeiding av det gedigne trommesettet, Necrobutcher foredler rytmemuren med sin bass – gitarist Blasphemer legger seg følsomt på. Maniacs vokal er flerrende aggressiv understøttet av en teatersminke som bringer tankene i retning av en borettslagsutgave av Kiss, men som er stilig nok».

Bandet fulgte opp med å dedisere neste låt, «Time to die», til daværende statsminister Kjell Magne Bondevik. De mest helhjertede i publikum tok av i en «mølje» foran scenen, og fortsatte slåsskampen utenfor etter konsertslutt, helt til politiet dukket opp.

Da Adressas påske-utsendte møtte Maniac tidligere på dagen, deiset han først oppi Maniacs knivsamling. Da knivene var ryddet vekk, viste det seg at Svein Erik Kristensen egentlig var en hyggelig, veltalende småbarnsfar fra Telemark som studerte idéhistorie på Blindern.

I intervjuet sier han at han er en sterk kritiker av alle religioner, inkludert satanisme, og han tar sterkt avstand fra nazisme og all annen ekstrem ideologi.

Hoel skriver: «Han snakker foraktfullt om et samfunn som dyrker nytelsen, som ikke ser styrken i å bli konfrontert med egen smerte. Han snakker om nyhetsformidling som overfladisk underholdning. Han snakker om forfallet i den vestlige sivilisasjon. Om at vi er på kanten av stupet, den store katastrofen er på vei – forløsningen venter». Det er det platen «Grand Declaration Of War» handler om, ifølge Maniac.

Les om hvordan det gikk og se de blodige bildene fra da Mayhem spilte på Trondheim Torv i 2010.

Reporteren lurer på om de ikke vurderte å skifte navn etter drapet i 1993.

- Nei, Mayhem-identiteten er for sterk. Og drapet var noe mellom to personer som ingen av oss som er med nå, var involvert i på noen måte. Men enkelt var det ikke, nei. Satanisme-flørten startet som en lek, men det ble alvor ut av det. Det var en ekstremt farlig lek, svarer Kristensen, som ikke legger skjul på at black metal og leken med satanisme og nazisme var grunnlagt i de siste tabuene igjen hos en liberal foreldregenerasjon.

Etter konsertslutt konkluderer Hoel med at til tross for en noe fremmedartet atmosfære, gjør Mayhem jobben sin bra: «Få geiter ble ofret til Satan, for å si det sånn».

I 2016 er black metal blitt både stuerent og en del av mainstreamkulturen. Rockheim har gjenskapt Mayhems gamle øvingsrom, og i fjor kom fotoboka «Dødsarkiv» som dokumenterer bandets ti første år i bilder. Men mytene og historiene lever videre.

PS. Maniac ga seg som vokalist i Mayhem i 2004. Når gruppa spiller på Inferno neste lørdag, er det med vokalist Attila Csihar som har vært med siden samme år.