- Jeg ville se hva som foregikk i kulissene, sier forfatter og journalist Bår Stenvik.

Stenvik har alltid hatt interesse for film, serier og teater. Da han på et gatemarked i New York kom over ei bok som inneholdt intervjuer med skuespillere, skjønte han hvor lite han visste om prosessen før en skuespiller viser seg på scenen eller lerretet. Nysgjerrigheten førte til det som har blitt Namdalseidingens tredje bok, «Å bli en annen».

LES OGSÅ (PLUSS): Slik blir den trønderske bokhøsten

Bak maskene

I ett år har Stenvik fulgt seks av landets fremste skuespillere for å finne ut hvordan de omformer seg til et annet menneske. Han har intervjuet dem mellom tagninger på filmsett og møtt dem i hverdagslige situasjoner.

I løpet av prosessen med boka forsto Stenvik at mange av teknikkene skuespillerne bruker, er noe vanlige mennesker kan dra nytte av i hverdagen.

- Hver av dem har gitt meg en peker om hvordan jeg kan få mer utbytte av mitt eget liv, sier Stenvik.

Ved å studere arbeidsmetodene til skuespillere som Kristofer Hivju, Bjørn Sundquist og Helén Vikstvedt, har Stenvik plukket opp metoder for å bli flinkere til å improvisere og til å lese situasjoner.

Tørre kjenne på hatet

- Ane Dahl Torp har lært meg å kjenne på sinnet mot egne barn, sier Stenvik.

Skuespilleren som er kjent både fra film og teater, leter alltid etter både sine gode og dårlige sider for å kunne spille en interessant og troverdig person. Dahl Torp lært Stenvik hvor viktig det er å kjenne på sine egne dårlige følelser.

- Å lete etter sine dårlige sider var noe Ane Dahl Torp også gjorde i privatlivet. Hun kunne av og til kjenne på at hun hatet barna sine, noe jeg også kunne kjenne igjen. Jeg hater dem når en av dem roper i hver av ørene mine og vi har det travelt. Det å kjenne på dine dårlige følelser vil gjøre deg til en mer balansert person, enn om du bare skyver følelsene under teppet, sier Stenvik.

En lekende Hivju

På scenen på Trøndelag Teater har vi sett Kristofer Hivju omforme seg til alt fra Baktus i «Karius og Baktus» til Erlend i «Kristin Lavransdatter», men de fleste kjenner han nok best som Tormund Giantsbane i den populære serien «Game of Thrones». Stenvik fulgte Hivju under innspillingen av filmen «Birkebeinerne». Hivju er svært analytisk i sin arbeidsmetode. Før hver nye scene analyserer han situasjonen og de ulike motivene karakterene har. I tillegg er lek blitt et viktig verktøy for skuespilleren.

- Hivju var et naturtalent som gikk på en smell. Han fikk problemer med å gjenvinne gleden av å stå på scenen, men den fant han igjen da han spilte barneteater i Trondheim. Hivju fant igjen gleden ved å leke seg på scenen, og han har holdt fast på at han vil leke med stoffet, sier Stenvik.

- Hvorfor lar vi oss fascinere av skuespillere?

- Fordi de er i stand til å framstå som noe annet enn det de er. De vekker en drøm i oss om at vi også kan forandre oss til å bli en annen, sier Stenvik.

Historier om Kristofer Hivjus skjegg og Ane Dahl Torps kjærlighetsliv har også en tendens til å få spalteplass i tabloidavisene. At folk vil lese om deres privatliv, har en naturlig årsak, mener Stenvik.

- Siden vi vet at de har på seg en maske når de spiller i film, vil vi alltid være nysgjerrig på hva som gjemmer seg bak den. Derfor liker vi å lese om hvordan de har det privat og hvordan de egentlig er, sier Stenvik.