For en del mennesker i landet i verden mest opptatt av idrett med ski på beina, kan det føles som en hån at historien om en elendige britisk skihopper fra slutten av 80-tallet har gitt grunnlag for en bredt anlagt spillefilm. Mens Vegard Ulvang, Bjørn Dæhlie, Bente Skari eller Anders Bardal neppe noen gang vil gi materiale for spillefilm, har altså en brite som stjal mye oppmerksomhet under OL i 1988 fordi han var så dårlig til å hoppe på ski, fått film.

«Eddie The Eagle» er ikke særlig god, men den er ganske morsomt og sympatisk gjort, selv om den driver mytebygging på ganske lavt nivå. Dessuten har den et blikk på skihopping som idrett som sannsynligvis vil virke ekstra fornøyelig og langt mindre eksotisk sett med norske øyne. I tillegg presenterer den en norsk hopptrener og et utvalg norske landslagshoppere som filmen største drittsekker, ved siden av snobbene i den britiske OL-troppen og ledelsen av den.

Den britiske skuespilleren Dexter Fletcher begynner å bli en brukbar regissør av folkelig britisk film med varmt hjerte for underdogs og outsidere. «Eddie The Eagle» er en slags blanding av fargerik nerde- og outsiderkomedie, tilsatt et hoderystende og svært unorsk blikk på skihopping som en risikosport av de sjeldne, hvor en legendarisk amerikansk trener(!) spilt av Christopher Walken(!) skildres som en slags Gud for grenen.

Taron Egerton gir et anstrengt, men sympatisk bilde av Edwards, som fra barnsben drømmer om å bli olympier, til tross for dårlige forutsetninger for idrett. Den klossete briten virker som en bedre forsvarer av olympiske idealer enn kjepphøye nordmenn og snobbete britiske idrettsledere. I en lett kuriøs hoppvariant av «Kalde Rumper» (om bob-laget til Jamaica) blir Edwars en minneverdig fyr, mens selv sportsinteresserte har glemt Erik Johnsen som tok OL-sølv i hopp i 1988.

Dette er hopp: Hugh Jackman spiller hopplegenden som motvillig tar på seg å trene Eddie Edwards. Foto: Larry Horricks
Norske blærer: Det norske hopplandslaget med trener(Rune Temte) framstilles som lite sympatiske fyrer i «Eddie The Eagle». Foto: Larry Horricks