Krzysztof Urbanski er inne i sin sjette sesong som sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester (TSO).

Det blir også hans nest siste, tidligere i vinter ble det klart at han overlater taktstokken til Han-Na Chang fra og med høsten 2017.

Torsdag dirigerer Urbanski TSO i et repertoar bestående utelukkende av Mozart - for aller første gang. «Overturen til Figaros bryllup», «Sinfonia Concertante» (med Guro Kleven Hagen, fiolin og Eivind Holstsmark Ringstad, bratsj, som solister) og ikke minst selveste Symfoni nr. 40.

Må spilles plettfritt

Urbanski kommer til Trondheim rett fra turné med NDR Sinfonieorchester, der de har spilt «store og støyende» verk av blant andre Strauss og Mahler.

- I forhold til dette blir Mozart så smått, men likevel så sjarmerende og nydelig, mener dirigenten.

- Mozarts musikk er unik, men ikke helt min stil. Eller, det er vel feil å si. Jeg elsker Mozart, men det er ekstremt vanskelig musikk og jeg våger ikke gjøre det med et orkester jeg er ukjent med, forteller han. Etter over fem år med TSO er de blitt trygge nok på hverandre og tiden endelig moden.

- Hvor er snublesteinene hos Mozart?

- I detaljene! Mozart skriver så perfekt og det må spilles like plettfritt. Det krever stor konsentrasjon og musikerne må være våkne for alt som skjer rundt dem. For meg som dirigent er det viktigste å få orkesteret til å puste sammen, og det er ikke lett, mener han.

Utvikler seg med orkesteret

Tryggheten er til stede, og vi spør om TSO også er blitt et bedre orkester under hans regjeringstid.

- Jeg håper vi er det, men det er jeg ikke den rette til å vurdere. Jeg jobber med dem jevnlig, min smak og erfaring har utviklet seg og vokst sammen med dem, sier 33-åringen, som mener han er blitt mye mer moden i løpet av perioden.

- Som dirigent er ingen ting viktigere enn erfaring, og den kan ikke studeres. Da jeg startet som profesjonell dirigent i 2007, trodde jeg at jeg visste alt, men i dag vet jeg hvor feil jeg tok. I dag kan jeg ting jeg ikke engang ante eksisterte den gangen, smiler han.

- Men du får spørre meg igjen om ett år om vi er blitt bedre, da har jeg et bedre sammenligningsgrunnlag, sier dirigenten.

Mahler avslutter eventyret

En viktig del av 2016-17-sesongen, hans siste som sjefdirigent før Han-Na Chang tar over i august 2017, blir nemlig flere gjenhør med musikk han og orkesteret virkelig har lykkes med i sin samarbeidsperiode. For eksempel Peer Gynt suite nr. 1, som de framførte sist i 2012.

- Da var orkesteret utrolig bra. Det var tydelig at musikken virkelig satt i hjertene deres, og vi må bare gjøre den én gang til før jeg drar. Og selvfølgelig Mahlers 1. symfoni! Vi spilte den sist sommer, og det ble den mest minnerike framføringen vi har hatt. Fra første øving satt det fryktelig godt, selv om det er et svært krevende verk. Derfor klarte vi virkelig å fange essensen i musikken, forklarer han.

Mahler-symfonien blir framført som en del av Urbanskis aller siste kveld som TSO-sjef i mai neste år.

Romantikk og science fiction

Neste års program preges også av Urbanskis yndlingsmusikk. Vi får høre blant annet Beethovens syvende, Bartók, Brahms, Liszt - samt en russisk spesial med Prokofjevs «Scythian suite» og Stravinskijs «Vårofferet» (sistnevnte er Urbanskis favorittverk). Men før den tid skal Urbanski dirigere ytterligere to konserter i vårsemesteret. Først Rachmaninov og Tsjaikovskij under tittelen «Russisk romantikk», deretter en hyllest til Stanley Kubricks science fiction-klassiker «2001 - En romodyssé» i samarbeid med Luftforsvarets Musikkorps. Selvfølgelig med Richard Strauss' «Slik talte Zarathustra» på repertoaret.

- I denne konserten møtes min kjærlighet for filosofi, kosmologi, astronomi og musikk, og jeg ser særlig fram til den. Både filmen og musikken er inspirert av Nietzsches idé om overmennesket og menneskets plass i universet, sier Urbanski.

Sjeldent ambisiøst orkester

Dirigenten hevder han at han fortsatt er begeistret for å jobbe med TSO.

- Helt siden starten ble jeg tiltrukket av at TSO er så ambisiøse. En dyd som er essensielt for å lykkes, men som altfor få har. Mange orkester og musikere gjør jobben sin og ikke mer - da blir det ikke rom for å skape musikk. I TSO er det en sult etter musikk, en sult etter kunst, roser han.

-En del av sjelen min vil alltid være her, og det blir vanskelig å dra. Men nå høres det ut som jeg skal dra i morgen, jeg har fortsatt over et år igjen!