«Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet» er tittelen på forestillingen som er basert på et bokmanuskript av Trondheimskunstneren Lisa Lie. Historien er lagt rundt de siamesiske tvillingene «Snø» og «Rød» som ble skilt i tidlig barndom. De møtes igjen på finurlig vis og blir et symbol på helheten vi alle søker.

Surrealisme om kjærlighet

- Det er et surrealistisk stykke på mange måter, men det kretser rundt noen velkjente områder som f.eks. kjærlighet og møte mellom mennesker, sier Skjelbred-Knudsen som har stått for tekstutvalget i tillegg til regien. Han tror det blir en musikalsk og billedrik forestilling.

- Det er ikke så dramatisk i utgangspunktet, men det ligger dramatikk der likevel. For meg handler det først og fremst om det primære ønske om å finne sammen med noen. Alle har en lengsel etter å komme frem til et eller annet rolig sted. Og så roter vi rundt i dette, sier regissøren som har fått med seg to av de yngste skuespillerne ved teateret, Karl-Vidar Lende (24) og Kathrine Thorborg Johansen (26), i tillegg til Hildegunn Eggen.

Strekker seg mot ytterpunkter

- Det er et surrealistisk landskap, og teksten er veldig svingende. Min søster «Rød» har vokst opp hos bestemoren, mens «Snø», som jeg spiller, har vokst opp hos horene i byen og er en prostituert, forteller Lende som i tillegg til å ha en av hovedrollene i denne forestillingen spiller seks forskjellige roller i «Doppler». Han er vant til å håndtere absurde, rare og ekstreme tolkninger på scenen.

- For meg handler det om at man hele livet lengter etter dette andre mennesket som skal fylle deg, eller gjøre deg hel. Det er en søken etter dette, og det er dratt ut i mange ytterpunkter her. Og det interessante når man drar ting ut og skriker er at det oppstår en slags reaksjon selv om man spiller det, sier Lende.

Rom for alt

Kathrine Thorborg Johansen spiller «Rød», den andre tvillingen i stykke. Hun understreker at det er en åpen tekst som omfatter nesten alt.

- Vi finner alt mulig av referanser, fra mytologi og eventyr til historiske hendelser og lokale steder som f.eks. Midtbyen. Det er fri assosiasjon her, og det er opp til publikum og se hva de får ut av det, sier Johansen og får støtte av Hildegunn Eggen som i tillegg til å spille karakteren «Dø» har rollene som bestemor, ulv, sjaman og en grensevakt.

- Det er et helt spesielt univers som er hentet ut fra et stort manus. Grunnhistorien om Rødhette og ulven er god å ha i bunnen her. Både ulven og bestemora motarbeider at Rødhette skal gå fritt løs, og «Rød» og «Snø» som ble delt lengter mot hverandre. Så det handler også om kampen mot viljen, supplerer Eggen.

Jakten på tilhørighet

- Og om de aller største spørsmålene som kjærlighet og hvem man velger å dele livet sitt med. Vi leter alle etter puslespillbrikken, den som er selve sjelefrenden, avslutter Johansen og Eggen.

«Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet» har urpremiere på Studioscenen 15. april.

Kathrine Thorborg Johansen, Karl-Vidar Lende og Hildegunn Eggen på scenen i «Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet» som har urpremiere fredag. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Bergenseren Karl-Vidar Lende har en av hovedrollene i "Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet" ved Trøndelag Teater. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Trøndelag Teater setter opp på Studioscenen: "Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet" med blant andre Karl-Vidar Lende (t.v.) og Kathrine Thorborg Johansen i hovedrollene. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Trøndelag Teater setter opp på Studioscenen: "Det er bedre å kappe det av enn å gå gjennom livet" Regissøren Ole Johan Skjelbred (t.v) , som stod bak Moby Dick og Arne Lygres «Dager under» er nå tilbake på Trøndelag Teater. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen