Den palestinske ungdomsfilmen «Idol» var den mest populære på programmet på Kosmorama i år. Ikke så rart, fordi den med bred pensel kombinerer bemerkelsesverdig, oppløftende historie fra områder mest kjent for konflikt. Til en typisk ungdomsfilm om en outsider som forfølger sin drøm og lykkes, til tross for svært vanskelige forhold.

Handlingen i «Idol» utspiller seg i 2005 og 2012, rundt en vennegjeng på Gaza. Først møter vi dem som barn som drømmer om å starte band og komme på tv. I andre del følger vi vokalisten som desillusjonert ungdom, og hans strabasiøse forsøk på å ta seg fra Gaza til Egypt for å stille i kvalifiseringen til den arabiske utgaven av talentkonkurransen «Idol».

Filmen er basert på den utrolige historien om Mohammed Assaf. Assaf er i dag fortsatt bare 26 år gammel og en av Midtøstens største popstjerner og et viktig nasjonalt symbol for palestinere. «Idol» er ikke dokumentarisk i tilnærmingen, men kombinerer eventyrlig historie med røffe miljøskildringer til engasjerende drama som ikke hadde vært til å tro, om ikke noen av de mest utrolige elementene hadde vært sanne.

Regissør Hany Abu-Assad har selv en historie med enkelte paralleller til «Idol». Han er en av de dyktigste filmskaperne i Midtøsten og har klart kunststykket å få to av sine foregående filmer nominert til Oscar. «Paradise Now»(2005) om palestinske selvmordsbombere og «Omar»(2013) om en palestinsk ung mann som lar seg presse til informant for Israel, tematiserte konflikten i Midtøsten direkte. Her blir konflikten mer et slags bakteppe for en ellers ganske vanlig ungdomsfilm.

Jo nærmere historien kommer Idol-finalen, jo mer glossy blir fortellingen. «Idol» er en historie om et ungt sangtalents vei mot toppen. Filmen er mindre kompleks og bredere enn de beste filmene til Abu-Assad. Det er likevel ikke noe glansbilde av et palestinsk idoldrama som tegnes. Filmen skildrer ung hverdag på Gaza, med tunneler til Egypt, lek i ruiner og begrensningene som forsøkes lagt på jenta i vennegjengen.

Det unge sangtalentet må trosse både den israelske blokaden og Hamas-styret på Gaza for å ta seg til Kairo for å få vist hva han er god for som sanger. For en utenforstående seer er det ikke alltid lett å se hvilken side de uniformerte og bevæpnede styrkene tilhører. Det underbygger noe av poenget, i en oppløftende, men også sår historie om et talent som lykkes, tross håpløse omgivelser.

Annerledes Idol: Tawfeek Barhom spiller hovedrollen som den arabiske popstjernen Mohammed Assaf i «Idol». Foto: Storytelling