Oscarvinnende filmmusikk fra Haisommer, Schindlers liste, ET, Star Wars, og Spellemann på taket ble fremført i Olavshallen av Trondheim Symfoniorkester i går.

Komponist John Williams har ikke bare fem gullstatuetter, en hel verden «kan» musikken hans – selv om den er fremført på pauker, kontrabass og fiolin.

HØR MER: På Spotifylisten til Nick Davies

- For meg er dette en fantastisk mulighet til å få folk inn i salen og lytte til klassisk musikk. Mange som sitter i Olavshallen i kveld, har trolig ikke vært her tidligere, sier dirigent Nick Davies. Og det har han kanskje rett i. Dongeribukseandelen vinner foran dress og kjoler, alderssnittet er noe lavere enn en ordinær kveld i symfonien og selv om det ikke lukter popkorn på ordentlig, er følelsen nokså nær.

Når det er filmmusikk som er på repertoaret, er følelsene nær hele tiden. Enten du er svimlende høyt oppe som i Supermann, eller du vipper i vannskorpen som i Haisommer.

- John Williams er en levende legende. Han er kanskje mest kjent for samarbeidet med Steven Spielberg. Disse filmene har gjort hans musikk verdensberømt. Og de lever på egenhånd.

Mozart ville skrevet for film

Da Trondheim Symfoniorkester satte denne konserten på programmet, rakk de ikke å markedsføre den før billettene var borte. Det samme skjedde da de satte opp ekstrakonserten i går kveld. Og er du en av dem som ikke fikk tak i billett, finnes en løsning. Torsdagskonserten blir kringkastet på P2 i programmet Filmmusikk. Det er også Vegard Larsen fra Filmbonanza som er kveldens programleder.

- Dette er en klassisk konsert, sier Nick Davies. Han er fast gjestedirigent med Trondheim Symfoniorkester og har hvert år siden 2007 dirigert kringkastingsorkesteret under Nobelkonserten.

- Hvis filmen fantes på Mozarts tid, ville han ha skrevet for den. Uten tvil. Mozart forteller en historie. Jeg tror han ville laget filmmusikk til komedie, sier Davies og legger til at det også er en fin måte å bli bedre kjent som komponist på, slik at man blir spilt mer og ikke minst tjener penger. Han syns filmmusikken har vært undervurdert tidligere og understreker dens kompleksitet.

Krevende musikkutøvelse

- I tillegg til at denne type musikk krever artikulering, lyd og stamina fra musikerne, er den vel så komplisert, teknisk, som Mahler og Stravinsky. Når kvaliteten er god, betyr det ikke noe om det er laget for film!

Musikerne i Trondheim Symfoniorkester har et repertoar som spenner fra Brahms til Queen.

- All musikk skal spilles 100 prosent og for å få til det trenger musikerne et bredt spekter av ferdigheter. Det er krevende av utøverne. Jeg ser ikke at dette er annerledes enn en hvilken som helst annen klassisk konsert.

Når musikken er helten

I salen har Supermann flydd igjennom varme luftstrømmer med Lois Lane på armen over Metropolis. Han lander grandiost på røde støvler til stor applaus.

- Det var musikken fra Haisommer som i 1975 for alvor gjorde John Williams kjent. Selv skal han ha beskrevet den som skrikende, intensiv og ustoppelig. Musikken fra thrilleren levner ingen tvil om at det er fare på ferde, sa Vegard Larsen i sin introduksjon.

Og det var ikke vanskelig å se hvordan forfølgelsestemaet engasjerer musikerne. Med oppspilte øyne og smil i munnviken pumper konstrabassrekken seg igjennom svart hav.

Og hva er vel filmmusikk uten Star Wars, som får avslutte det hele.

Dirigenten: Nick Davies loste Trondheim Symfoniorkester igjennom filmhistorie fra 60-tallet til i dag. Foto: Frank Lervik, Adresseavisen
Supermann: Symfonikerne fremfører filmmusikk av John Williams i Olavshallen. Supermann åpnet konserten med hovedtema fra filmen fra 1976. Foto: Frank Lervik, Adresseavisen