- Nav kan ikke godta en så stor andel på tiltak kontra fast ansatte, det blir for konkurransevridende og kan undergrave arbeidsmarkedet i bransjen. Antallet må betraktelig ned, sier avdelingsdirektør Arve Winsnes i Nav Sør-Trøndelag.

- Da legger de i realiteten ned «Trollskolen». At de på tiltak utgjør en stor og sterk gruppe er ikke viktig for Troll som restaurant, det er viktig for ungdommene det gjelder, sier Sveinung Sundli som er en av driverne og eierne av Troll.

Åpnet i februar

Restauranten Troll på Fosenkaia ble åpnet i februar, og sentralt i konseptet står den såkalte «Trollskolen», som er et samarbeidsprosjekt med Stavne arbeid og kompetanse og Fretex. Ved åpningen var syv av dem som står på kjøkkenet eller jobber med servering engasjert gjennom dette sysselsettingstiltaket, som er for personer som av en eller annen årsak har falt utenom det tradisjonelle arbeidsmarkedet. Syv personer utgjorde drøyt halvparten av den totale arbeidsstyrken. Navs tommelfingerregel tar utgangspunkt i at cirka 10–15 prosent i en bedrift kan være på tiltak.

Uenige om prosjektet var godkjent

Ved oppstart var både Troll selv, Stavne arbeid og kompetanse og Fretex av den oppfatning at prosjektet var godtatt av Nav. Winsnes benekter at prosjektet var godkjent.

- I ettertid ser vi skulle kommet med en tydelig skriftlig respons om vår holdning til saken. Det tar vi selvkritikk på, sier Arve Winsnes.

Er konkurransevridende

Winsnes ser Troll som en flott tilbud for dem som får muligheten til å komme dit. – De blir møtt av et sterkt faglig miljø og mennesker med stort engasjement og motivasjon for å hjelpe. Men vi kan ikke godta en så stor andel på prosjektmidler, som avhengig av hvordan en regner er minst 45 prosent av arbeidsstokken, sier Winsnes. På direkte spørsmål antyder Winsnes at det er rom for en fleksibel tilnærming, kan hende kan tre personer være inne. Men prinsippet gjelder, de kan ikke bidra til konkurransevridning.

Han presiser at de som nå er på Troll, som etter et frafall er seks personer, skal få fullføre løpet på vanlig vis, med faglig oppfølging og med de sedvanlige kontrakter på tre måneder i gangen, men at Troll ikke kan regne med å få erstatte de som etter hvert går ut av prosjektet.

Anerkjenner poenget

- Det de sier nå er en avvikling av prosjektet på Troll, sier en skuffet Sveinung Sundli. – Jeg anerkjenner poenget om konkurransevridning og hadde forventet at det ville komme. Men fra andre restauranter, ikke fra Nav, sier Sundli. Verken han eller Nav har fått innvendinger fra konkurrenter innen bransjen. Arve Winsnes vil også understreke at han på ikke mistenker Troll for å utnytte dette prosjektet for å få billig arbeidskraft. Men dette er en viktig regel som kan bli vanskelig å håndheve om det blir gitt dispensasjoner. Det handler både om vern av dem som er inne i prosjektene og det generelle arbeidslivet.

- Jeg skjønner og aksepterer disse prinsippene, jeg ser dem som de eneste relevante innvendingene mot prosjektet. Men det må jo være åpenbart for alle at om vi skulle utnytte billig arbeidskraft og tjene raske penger så ville vi laget en billig og effektiv kebabsjappe; ikke en ambisiøs restaurant som dette. Det følger jo mange forpliktelser med å ta inn personer på tiltak og i en opplæringssituasjon. Hver person er forskjellig og har forskjellige behov, og alle krever noe av oss. Vi ser på dette som et langvarig prosjekt som vil gagne bransjen som helhet, som et supplement til tradisjonell lærlingordning, og vi har vært innstilt på å søke kompromisser med samarbeidspartnerne, sier Sundli og får støtte fra både Fretex og Stavne.

En hovedregel bør ha rom for unntak

- Det unike med tilbudet på Troll er at det er mange på tiltak sammen, som kan søke støtte og inspirasjon hos hverandre. Nav snakker fint om å belønne initiativ og nytenkning for å få folk i arbeid, og har omtalt prosentanslaget som en hovedregel. En hovedregel bør ha rom for unntak, sier daglig leder i Fretex Midt-Norge Tanja Holmen, som mener at det er høyst beklagelig og synd for alle involverte parter om ikke piloten gjennomføres. – Jeg har hatt stor tro på dette prosjektet, og synes det er meget synd om det ikke fortsetter, sier direktør Thorisdottir Hrønn i Stavne arbeid og kompetanse.

Mer opptatt av systemer enn av folk

Sveinung Sundli har vært skeptisk til kontakt med Nav-byråkratiet. – Denne saken viser at jeg dessverre har hatt rett. Nav fremstår trege og traurige, mer opptatt av sine egne systemer enn av ungdommene dette faktisk gjelder, sier Sundli, som heller ikke er imponert over Navs nysgjerrighet overfor prosjektet.

Takker for invitasjonen

- Det har vært veldig mange, og veldig mange forskjellige folk på Troll siden åpningen. Men jeg har ikke sett noe til ledelsen i NAV, sier Sundli.

- En kan se på Fretex og Stavne som vår førstelinje her, og det har vært naturlig at de har hatt den direkte kommunikasjonen. Men jeg tolker dette som en direkte invitasjon fra Sundli, og jeg kommer gjerne til Troll, sier Arve Winsnes.

Vil ikke gjøre unntak: -Tiltaket på Troll er flott, men må justeres, sier avdelingsdirektør Arve Winsnes.