Den første engelskspråklige filmen til den spanske filmskaperen Fernando León de Aranoa(mest kjent for «Mandager i Solen») er severdig antikrigsfilm fra krigen på Balkan. Filmens ramme, og Benicio Del Toro, Tim Robbins og Olga Kurylenko som hjelpearbeidere, med romantisk setting mellom noen av dem, låter som oppskrift på filmatisk europudding. Sean Penns nylig Cannes-utpepede hjelpearbeiderthriller fra Afrika, «The Last Face» er skrekkeksempel på hvordan gode intensjoner og viktig sak kan bli fæl film.

«A Perfect Day» er heldigvis mye bedre enn som så. Den er basert på en roman av Paula Farias, som var hjelpearbeider under Balken-krigen. Handlingen i filmen utspiller seg i løpet av et drøyt døgn, «et sted på Balkan» i 1995. Del Toro og Robbins er sikkerhetseksperter og hjelpearbeidere som ved filmens start prøver å få hevet et lik opp fra en brønn, for å rense bygdas drikkevannskilde.

Les også anmeldelsen «Vinter etter krigen»

En fersk fransk hjelpearbeider, ei erfaren russisk ei, en tolk og en liten gutt fra sivilbefolkningen utgjør øvrige hovedpersoner, i en slags fredsbevarende roadmovie fra europeisk 90-tallskrig. Filmen gjør god bruk av landskap og tegner et beskt, brutalt bilde av menneskelige og materielle krigsruiner. Samtidig spiller filmen på røff tone, svart humor og en musikkbruk som ironisk, dynamisk motsats til handlingen.

Marilyn Mansons «Sweet Drams (Are Made Of This)» og Marlene Dietrichs «Where Have All The Flowers Gone» spilt mot krigslandskap hvor FN og hjelpearbeidere sliter med de tilsynelatende enkleste ting, som å skaffe et tau, gir beskt, menneskelig krigsdrama. Del Toro og Robbins spiller godt og erfarent kynisk mot Mélanie Thierry som fransk nykommer hos de gode hjelperne.

Tittelen «A Perfect Day» er nok ironisk ment. I den voksende strømmen av filmer om krigen på Balkan skiller denne seg litt ut, både på godt og litt problematisk. På den gode siden, er sterk antikrigsfilm som ikke fråtser i vold og ondskap, men maler ladet stemning uten å overkjøre publikum. Hjelpearbeider-perspektivet gjør at de brustne idealistens relasjonsdrama kan overskygge tyngre sider ved krigen, men filmen balanserer det med blikk på sivilbefolkningens gjøren og laden.

Gamle kvinner som gjeter kyr i minelagte åser, og døde dyr slept ut på veien, så hjelpearbeidere lurer på hvilen side av dyret det kan ligge mine, gir dirrende, ladet drama. Fra en krig hvor det er vanskelig å se annet enn tapere på alle kanter. Blikket og ansiktet til Benicio Del Toro i møtet med krigens meningsløshet, er filmens sterkeste kort.

Krig på Balkan: Én tolk(t.v) og fire hjelpearbeidere på Balkan i 1995, på jakt etter tau til å fjerne lik med, i spansk-bosniske «A Perfect Day» med Benicio Del Toro(t.h) som beste kort ifølge vår anmelder. Foto: Arthaus