Kunstguide for dummies

Et oljemaleri taler for seg selv. Kanskje med unntak av at det kan dreie seg om akrylmaling og ikke olje, alt etter hva kunstneren foretrekker, men uttrykket blir nokså likt. Det er et originalt verk. Et enestående eksemplar. Akvareller er også unike verk, og som navnet tilsier, malt med vannfarger. Det er når det kommer til grafikk, altså bilder som er trykket i et visst opplag, at det begynner å sause seg til med begreper du helst bør ha mastergrad i kunsthistorie for å holde rede på.

Pushwagner til Levanger med sju helt nye bilde

Blir første utstiller i nytt museumr

Tresnitt:

Dette er en av de eldste grafiske teknikkene og ble tatt i bruk på 1300-tallet, først i forbindelse med bokillustrasjoner. Det finnes to metoder å gjøre det på. Den ene metoden bygger opp motivet lag for lag, den andre metoden setter sammen motivet som et puslespill, ifølge kunstekspert hos Galleri Ismene, Marte Høiem.

- Med tresnitt lager man en plate for hver farge. Dette er et høytrykk, det vil si at man skjærer bort de elementene som det ikke skal være farge på. Deretter valses det farge over platen før det gjøres et avtrykk. Bildet bygges opp lag på lag, basert på fargelagte treplater.

Tresnitt har et røft uttrykk der strukturen fra treplaten kan sees tydelig. Edvard Munch laget en rekke tresnitt, men gjorde det som et puslespill der han delte treplaten i flere biter. Bitene ble så valset inn med farger og satt sammen igjen. Til slutt tar man ett avtrykk slik at alle fargene trykkes i en runde.

- I dag har flere unge kunstnere tatt opp igjen de gamle teknikkene. Det har vært en periode med tydelig fascinasjon for det datatekniske, men nå har mange fått sansen for de tradisjonelle grafiske teknikkene igjen, sier Høiem.

Linosnitt:

Å risse inn i linoleumsplate er en metode som er basert på de samme prinsippene som tresnitt. Her skjærer man også bort det som ikke skal ha farge. Linoplatene er helt flate. Det blir ikke noen strukturer i bildet slik det blir med tresnitt.

- Dette er en så enkel teknikk at man nærmest kan gjøre det hjemme på kjøkkenbenken. Det handler om å skjære ut motivet på platen og farge inn med en valse og legge papir over. Deretter kan du presse det ned med en skje eller lignende, så har du et grafisk blad, forteller Høiem.

Etsing:

Dette er det motsatte av de to foregående teknikkene, her er det snakk om dyptrykk. Her sitter kunstneren og risser inn i en kobberplate. Det legges først på en grundering av voks eller lignende før kunstneren risser motivet inn på platen. Deretter legges platen i et syrebad, noe som gjør at det etser der det er risset. Dette gir groper i platen som fargen legger seg i.

- Ved å legge papiret i press mot platen trykkes fargen og motivet inn i papiret. Det er derfor lett å se at det faktisk er snakk om en etsning ved at motivet blir presset ned i papiret.

Radering:

Radering er også innriss i en kobberplate og det finnes forskjellige varianter. Ved kaldnålsradering skrapes det rett inn i kobberplaten, uten at man etser platen i etterkant.

Litografier:

Litografier er et plantrykk, uten relieffer eller strukturer slik man får frem ved tresnitt og radering. Her benyttes det en glatt kalkstein som utgangspunkt. Bildet bygges opp ved at det legges på en og en farge, med en farge for hver stein. Teknikken er basert på prinsippet om at fett og vann avstøter hverandre. Man maler med en fettholdig farge og fukter steinen slik at fargen kun fester seg der det er fett.

- Dette er den mest maleriske metoden av alle grafiske teknikker. Du kan male på steinen, eller tegne på den, alt etter hva slags uttrykk du ønsker, sier Høiem.

Silketrykk eller serigrafi:

Dette er en av de eldste teknikkene man kjenner til og ble tidlig benyttet av kinesere og japanere. Her kan man trykke på alt mulig av underlag som for eksempel tekstiler, noe som gjør at teknikken har vært mye benyttet i reklamesammenheng. Trykkfargen blir overført til underlaget gjennom en stram duk der motivet er avtegnet med lakk som en sjablong.

- Man bygger opp bildet lag på lag med farger og benytter en duk der du blender av det området i bildet du ikke ønsker å farge. Det som kjennetegner et silketrykk er klare, rene fargeflater.

Digital print:

Her er det snakk om kunst som er laget på en datamaskin for å bli et spesifikt trykk. Man kan benytte seg av ulike teknikker som fotografi og maleri for å forme et unikt trykk med spesialfarger. Her benytter man nye teknikker for å lage spesielle verk.

- Vi ønsker å jobbe direkte med kunstneren for å sikre kontroll på opplaget av digital print. Pushwagner har opprettet et register med oversikt over alle kjøpere for å forhindre falske kopier av denne form for billedkunst. Det er noe helt annet å skanne en akvarell og lage print av dette. Da snakker vi om reproduksjoner, forteller Høiem.

E. T:

Dersom det står E.A eller E.T på et trykk betyr det at dette er kunstnerens eksemplar. Det er snakk om eksemplarer som er laget i samme prosess som resten av opplaget, men de er noe endret før selve trykkeprosessen med nummererte eksemplarer settes i gang.

Tresnitt laget av Tor-Arne Moen der han viser hvordan de ulike fargene bygges opp lag på lag, en plate for hver farge. Foto: Annemona Grann