Delt i tre felter: Det sentrale motivet er fra signingen i Nidarosdomen, mens sidefeltene er kjente parti fra Trondheim. Foto: Foto: Therese Alice Sanne

Det er 25 år siden Bleken vant Regjeringens konkurranse om et maleri av kong Harald V og dronning Sonjas signing i Nidarosdomen 23. juni i 1991.

Bildet henger i Stiftsgården, og består av tre felter. Domkirkeinteriøret er sentralpartiet tegnet i kull, mens sidefeltene er malt og består av motiver fra Trondheim.

Her kan du lese om politioverbetjent Kjell Bergland som har ansvaret for sikkerheten når hele kongefamilien og Regjeringen kommer til Trondheim torsdag

- Dette skjemmes jeg ikke over, sier maleren spontant etter gjensynet med bildet kvelden før signingsjubileet. Det var en utfordrende, men morsom oppgave, sier Bleken, som i tillegg har malt et offentlig portrett av kong Olav. Dette bildet henger også i Stiftsgården.

Les også: Kong Olav lo og lo, absolutt hele tida, mens dronning Elizabeth og far spilte boccia

Signingsgudstjenesten

Bleken var selv til stede under signingsgudstjenesten for 25 år siden.

- Jeg husker det som en høytidelig og flott dag, sier han.

På spørsmål om hva han ville ha vektlagt i dag om han skulle ha malt et nytt bilde av kongeparet, svarer maleren:

- Utgangspunktet er å få et bilde som er kunstnerisk godt, med en uttrykkskraft og et godt motiv. Jeg ville prøvd og fått frem den erfaringen de som kongepar har fått i løpet av 25 år. De bærer preg av en samfunnsmessig tyngde, og er et samlende punkt. Her er det mange muligheter, samtidig som det er vanskelig å male, fordi det må være konvensjonelt, men samtidig ikke for konvensjonelt.

25 år som kongepar: Slik blir folkefesten i Trondheim

Bleken synes kongeparet har utviklet seg i løpet av 25 år.

- Det er imponerende hva kongeparet har fått til, og de har lagt ned en utrolig innsats. Vi har et strålende kongepar.

Portrettert kongen og dronningen

Men Bleken er ikke alene om å ha malt offisielle bilder av kongeparet, han har fått selskap av en annen maler fra signingsbyen:

Håkon Gullvåg har malt flere offisielle portretter av både kongen og dronningen.

- Hvert portrett har sin ramme og sin utfordring, sier han.

På spørsmål om hva han som kunstner har vektlagt, forteller Gullvåg at det var viktig å fornye kongeportrettsjangeren, slik at det ble bevegelse i motivet. Gjøre det levende, men samtidig ta vare på personligheten og den verdige rammen.

Skildre et møte

- Jeg ønsket også å få frem hvordan kongen møter folket. Jeg tok utgangspunkt i hvordan kongen møtte meg i døra, som en representant for befolkningen. Så prøvde jeg å skildre det møtet.

I dag henger det kongelige portretter malt av Håkon Gullvåg flere steder, blant annet på Slottet, Oslo rådhus, Den norske ambassadens residensbolig i London, Erkebispegården og på Luftkrigsskolen i Trondheim.

- Det har vært intense og krevende oppdrag, men svært givende. Å male kongeparet er en utfordring som gjør at man strekker seg litt ekstra.

Hemmelig: Portrettet av kong Harald var først holdt hemmelig i 13 år, før det gitt i gave til Trondheim by. Det henger i dag i Erkebispegården.
Portrett av kong Harald: Portrettet, som henger i Erkebispegården, er malt av Håkon Gullvåg.