- Det forbauser meg at Sverresborg Trøndelag Folkemuseum som er et museum underlagt MiST og finansiert av det offentlige, har muligheter til å gi en kommersiell aktør monopol, sier Morten «Diesel» Dahl.

- Det hadde vært meget spesielt hvis Rockheim eller Ringve Museum skulle ha gjort det samme, legger han til.

Les også: Solgte for 30 millioner kroner på 21 minutter

Da Trondheim Concerts begynte å arrangere konserter på Sverresborg Arena i fjor sommer, inngikk de en treårig intensjonsavtale med museet som sikret dem enerett innen sin sjanger. Det bekrefter direktør Torunn Herje ved museet.

- Det er fordi vi ønsker å utvikle arenaen sammen med dem. De har enerett på konserter innen deres spekter, men vi er åpen for andre sjangere. Vi har blant annet vært i kontakt med Jazzfest og Trondheim Symfoniorkester om å arrangere. Konserter av dette kaliberet er nytt for oss, og da er det greit å ha én aktør å forholde seg til, sier Herje.

Avtalen gjelder to helger i sommersesongen, sier hun. I år ble det i tillegg en tredje helg for å få på plass konserten med Elton John.

Vakuum for andre arrangører

Distriktssjef i Ringnes Tore Volden sier til Adresseavisen at Trondheim Concerts har en lignende avtale når det gjelder bruken av nye Dahls Arena.

- De har enerett på storkonserter i tre år. Det har med investeringene de gjør i området, å gjøre, blant annet knyttet til strøm. Vi kommer til å ha flere andre typer arrangement der, sier Volden.

Frem til 2010 arrangerte «Diesel» Dahl Trondheim Rock på Torvet i Trondheim. De siste årene har han levert flere utenlandske artister til andre byer, som Bob Geldof og Boomtown Rats som i år spiller på Midnattsrock i Lakselv. Han skulle gjerne ha sett at disse artistene heller spilte i Trondheim.

- Etter 2011 har det nærmest vært umulig å finne en utearena i byen. På Torvet har det vært mye gravearbeid, det har vært innskrenkninger i Borggården, og Trondheim Concerts har nå enerett på Både Dahls og Sverresborg Arena. Det minner veldig om et monopol. Det blir et vakum for oss andre som driver og arrangerer, sier han.

Feil at andre ikke slipper til

Han tror det faktum at Trondheim har fått til noen storkonserter virker som en sovepute for politikerne.

- Da trenger de ikke å jobbe videre med å utrede en arena alle kan bruke. Trondheim Concerts har gjort en god jobb på Sverresborg, men jeg synes det blir feil at flere ikke slipper til. Byen går glipp av flere kulturarrangement. Når det er flere aktører som har tilgang på artister og erfaring med å booke, bør de også slippe til.

Også arrangør Otto Vinje har vært i kontakt med Sverresborg om å få arrangere konserter, men har fått avslag.

- Det synes jeg ikke noe om. Trondheim Concerts sier de skal berike byen vår med kultur, men når de setter en stopper for at andre kan arrangere, faller intensjonen litt bort, sier Vinje, og legger til at han har stor respekt for alt Trondheim Concerts har fått til.

Les også: Slik blir sikkerheten og logistikken under Bruce Springsteen-konserten

Må være kvalitet

Stein Vanebo i Trondheim Concerts vil ikke snakke om det konkrete innholdet i avtalene med Dahls og Sverresborg. Men han er uenig med «Diesel» Dahl i at det er monopolsituasjon i Trondheim.

- Monopol er hvis man ikke kommer seg inn noen plass, men det er mange plasser i Trondheim der det er mulig å ha konserter. Diesel Dahl spilte for eksempel på Trondheim Play på Lerkendal Arena, hvor vi arrangerte. Kapasiteten der var 10 000. Leangen Travbane har vært tydelig i media på at de ønsker store konserter og er villig til å ta investeringene. Vi ønsker selvfølgelig å ta vare på de betydelige investeringene vi gjør i arenaene, sier Vanebo.

Han mener det er svært viktig at Trondheim fremstår som en profesjonell arrangørby.

- Det er i alles interesse at Trondheim fremstår som en best mulig arrangør av konserter. Vi jobber hver dag for å bli flinkere, og vi legger mye ressurser i at arrangementene skal være profesjonelt gjennomført. Ett dårlig arrangement kan ødelegge mye. Derfor ønsker vi ikke at noen skal komme inn og lage et arrangement som ikke har høy nok kvalitet, sier Vanebo.

Mange arenaer i Trondheim

Han sier at det å arrangere konsert er summen av mange fag.

- Derfor setter vi en del krav og ønsker når vi går inn og investerer i en arena. Pstereofestivalen har enerett på Marinen på grunn av faren for slitasje, og Olavsfestdagene har så å si enerett på Borggården, og det fortjener de begge, for de er gode på det. Lerkendal er ikke åpent for alle som spiller fotball, heller.

- Åpnes det for andre arrangører etter at kontraktene med Sverresborg og Dahls går ut?

- Det er opp til dem. Vi er en leietaker som har gjort en avtale med museet, og de er fornøyd med jobben vi har gjort. I forhold til ressursene vi har lagt ned på Sverresborg, burde vi ha hatt flere konserter der. Men vi har akseptert at vi har to helger i året. Det er egentlig ikke et konsertområde, men Trondheims største inngjerdede park, og et museum som er åpent hver dag. Jeg tror ikke området tåler så mye mer enn det, sier Vanebo, som ikke vil kommentere Dahls Arena på det nåværende tidspunkt.

- Men det er ekstremt spennende for oss og byens konsertpublikum, med en slik arena i gåavstand fra Torvet. Trondheim er full av potensielle arenaer. Hadde det ikke vært det, hadde vi gitt opp etter at det ble uaktuelt å bruke Kristiansten festning.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Opptatt av kvalitet: - Vi legger mye ressurser i at arrangementene skal være profesjonelt gjennomført, sier Stein Vanebo i Trondheim Concerts, som mener det ikke er en monopolsituasjon i byen. Foto: Christine Schefte
Knopfler først ute: Morten «Diesel» Dahl synes det er synd at Dahls og Sverresborg Arena kun skal kunne benyttes av Trondheim Concerts. Han mener politikerne bør legge til rette for at flere arrangører skal kunne sette opp konserter ute. Her fra konserten med Mark Knopfler på Sverresborg i juni i fjor. Foto: Morten Antonsen
Utvikler området: Torunn Herje, direktør ved Trøndelag Folkemuseum Sverresborg sier at Trondheim Concerts har enerett på å holde konserter innen sin sjanger, men at museet er åpent for andre sjangere. Foto: Morten Antonsen