Eldre, mannlige soloartister som Elton John, Van Morrison og Bruce Springsteen har kun selskap av Samantha Fox på Trondheim Concerts konserter på Sverresborg og Granåsen Arena i sommer. Sistnevnte er én av flere artister på en «hyllestfest til nittitallet».

- Nok av kvinnelige artister å ta av

- Det er dårlig og kortsiktig tenkt. Det er enkelt å finne gode alternativer til de mannlige artistene, og arrangører har en viktig oppgave med å skape mangfold. De har et ansvar for utviklingen i Trondheims musikkmiljø, sier styremedlem Oda Sofie Aaring og Ranja Bojer, leder i AKKS Trondheim. Organisasjonen jobber for kjønnsbalanse i musikkbransjen.

- Det finnes nok av kvinnelige artister å ta av. Det er selvfølgelig dumt at kvinneandelen er så lav, men før var menn enda mer dominerende i bransjen. Kan hende det har grodd fast i hodene til arrangørene, sier Bojer.

Aaring og Bojer nevner Beyoncé, Rihanna, Adele og Sia som navn som kunne fylt Trondheims største scener.

Trondheim Concerts' Stein Vanebo, som står bak Elton John-, Van Morrison og Bruce Springsteen-arrangementene, mener reiserute, type arena og økonomi er avgjørende. Vanebo forteller at han brukte Elton John-helgen på å snakke med konsertarrangøren Live Nation om Beyoncé til 2017 og 2018-programmet sitt.

- Hun har ikke vært i retning Trondheim på en god stund. Reiseruta hennes er ikke klar. Men Beyoncé er uten tvil et navn på blokka, sammen med Adele, Pink og Taylor Swift, sier Vanebo.

- Det som er bra for oss er at det er vi som dukker opp som tydelig alternativ nå som Valle Hovin er borte. Granåsen er den største arenaen i Norge. E.C. Dahls-tomta gjør at vi kan bli mer fleksible, sier han.

Vanebo mener Beyoncé kunne spilt på E.C. Dahls-tomta foran 18 000 mennesker.

- Klart jeg er sugen på det.

Han legger til at han kan friste med Maria Mena i oktober og at det var Pstereo-aktuelle Dagny som varmet opp for Elton John, selv om det ikke var et bevisst valg med tanke på kjønn. Han påpeker at det er nettopp kvinnelige artister som er de største i USA om dagen.

- Plass til både Beyoncé og Jay-Z

- Så Beyoncé hadde fått komme til arenaen din før Jay-Z?

- Begge hadde fått komme til oss, Trondheim Concerts er sjangeruavhengig og det er plass til begge to.

Helgen Elton John fylte Sverresborg Arena, var det også en annen kvinnelig storhet i landet og hovedstaden, nemlig Rihanna på Telenor Arena.

- Rihanna hadde vært tøft, men hun spilte inne på Telenor Arena, og en slik arena har vi ennå ikke i Trondheim. Hos Trondheim Concerts har de ikke snakket bevisst om kjønn, men om artister som kunne solgt ut i kapasiteten.

- Det er bare Adele og noen få til som kan selge ut Granåsen Arena. Og kanskje Madonna, om hun hadde gjort en «best of»-turné, sier Vanebo.

- Vi tar én og én konsert. Men en festival skal tenke på kjønnsprosent, og slik har jeg også jobbet når jeg har jobbet med festivaler som Trondheim Calling og Storås.

- For slapp holdning

Siri Øyslebø Sørensen forsker på kjønn, likestilling og inkludering ved NTNU og er ikke enig med Vanebo.

- Jeg kan ikke helt se forskjellen på en festival og et konsertprogram over tid. Forskjellen er bare om det er komprimert eller spredt utover et år. Det blir en litt for slapp holdning å si at det er viktig på festival, men ikke generelt, sier hun.

Sørensen mener Patti Smith er et godt valg av Olavsfestdagene, da det er få kvinner i kategorien for gamle travere.

- Det er et generasjonsskifte på gang, og det er viktig symbolsk å ta med godt voksne kvinnelige artister. Hos det yngre segmentet derimot, er det en selvfølge at kvinner er i front. Det finnes ingen unnskyldning, sier Sørensen.

- Skulle Beyoncé vært her før Jay-Z?

- Ja, selv om jeg ikke er særlig fan av feminisme redusert til gimmick, sier hun.

Vanebo mener kritikken her blir fåfengt, da Trondheim Concerts ikke har et konsertprogram og at de aldri vet når neste konsert er, eller hvor mange konserter det blir. – Vi får tilbud og er nødt til å ta én konsert om gangen. Vi er uavhengige, uten sponsorer, vi booker de vi vil ha, og det er publikum som er våre dommere.

- Gjenspeiler musikkhistorien

Festivalsjef for Feminalen, Ragni Nergård, mener arenakonsertbookingen i Trondheim er et eksempel som gjenspeiler musikkhistorien.

- Når de booker store artister fra 1970 og -80-tallet, viser det hva man så i mediene og på scenen den gang. Mange kvinnelige artister fra den tiden, kunne hatt større navn om bransjen hadde turt å satse, og ikke falt inn i gamle mønstre, sier Nergård.

Men det er ikke bare i Trondheim kritikken kommer. På årets Bergenfest var kun 1 av 5 artister kvinner, og flere mener at endringene skjer for sakte. På Quart25 i Kristiansand i år, var det ingen kvinnelige artister, i følge BA.

Som godt etablert innen konsertbooking setter Vanebo pris på at det kommer unge, både menn og kvinner og utfordrer.

- Vi trenger jo alle et spark bak innimellom, avslutter Vanebo.

Det blir en litt for slapp holdning å si at det er viktig på festival, men ikke generelt, sier Siri Øyslebø Sørensen som forsker på kjønn ved NTNU. Foto: Kristin Slotterøy
Stein Vanebo i Trondheim Concerts mener kritikken her blir fåfengt, da Trondheim Concerts ikke har et konsertprogram og at de aldri vet når neste konsert er, eller hvor mange konserter det blir. Foto: Christine Schefte