Hellandsjø er en av mange håpefulle fans som ikke klarte å sikre seg billetter til en av sommerens største konserter. Etter å ha prøvd seg på både første og andre billettslipp uten hell, forsøkte han å få tak i billetter gjennom Finn.no.

- Det er mange billetter til salgs, men de selges bestandig til høystbydende. Den høyeste prisen jeg har opplevd hittil er 2800 kroner for én billett, og 4800 for to. Det blir litt dyrt når jeg skal ha fire stykker, sier Hellandsjø.

Han har tatt kontakt med ti til tolv selgere, og svaret han får er som regel det samme.

- Bare i dag har jeg fått tre tilbud om å delta i budrunde. Jeg har hørt rykter om at man som regel må ut med to til tre tusen kroner per billett. Det synes jeg både er umoralsk og alt for dyrt. I tillegg synes jeg det er feil å støtte svartebørsen på denne måten.

- Ikke ulovlig

Ifølge svartebørsloven paragraf 1 er det forbudt å selge billetter til kultur- og idrettsarrangmenter til en høyrere pris enn den som er satt av arrangøren. Hellelandsjø stiller spørsmål ved folks bevissthet rundt dette.

- Jeg synes at man burde gjøres oppmerksom på at dette er ulovig, sier han.

Etterforsker på kriminalvakta, Johan Aae, forteller at salg av billetter på et lavt nivå ikke rammes av loven.

- Loven gjelder i større grad organiserte nettverk hvor det er snakk om mange billetter, og folk som tjener store penger på å selge. Den gjelder ikke enkeltpersoner som av ulike årsaker selger, og hvor det kan oppstå priskonkurranse, forteller han.

Falske billetter er et utbredt problem

Aae oppfordrer folk til å være på vakt når de handler billetter på nettet.

- Springsteen-konserten ble jo utsolgt ganske raskt. Når det er såpass rift om billettene kan noen presse opp prisen og prøve å gjøre «business» ut av det.

Han trekker også frem salg av falske billetter som et utbredt og ulovlig problem.

- Vi ser mange saker der folk blir lurt, og har hørt at det er en del falske billetter i omløp i forbindelse med Springsteen-konserten. Svindlere kopierer billetten sin og prøver å selge den på nett. Det er viktig at kjøper forsikrer seg om at det er skikkelige billetter, og ikke kopi. Folk må være uhyre forsiktige før de slår til, sier Aae.

Stor risiko

Martin Halsos i Forbrukerrådet forteller at det alltid er risiko forbundet med å kjøpe billetter av folk man ikke kjenner, for eksempel gjennom Facebook.

- Da kan man bli lurt. Er det en svindler kan det bli vanskelig å få tilbake pengene. Enten fordi det er umulig å få tak i dem, eller fordi selgeren ikke har en krone. Så det er viktig å være føre var, sier Halsos.

Det første man skal gjøre om man oppdager at man er lurt, er å forsøke å få pengene tilbake. Deretter kan Forbrukerrådet mekle om det oppstår konflikt mellom partene, opplyser Halsos.

- Men om den andre parten ikke er seriøs, er det en tapt sak, sier han.

- En standard vi ikke vil skal eksistere

Stein Vanebo i Trondheim Concerts oppfordrer publikum til å ikke gå i «budrunde-fella».

- Vi som arrangør vil oppfordre publikum til å ikke gå i den fella fordi det da lages aksept for slike ting, sier han.

Vanebo ber folk om å ikke kjøpe billetter over veiledende pris, og vil at folk skal holde øynene åpne for falske billetter.

- Får du tilsendt en fil på mail er ikke dette inngangsbilletten. Det finnes kun én gyldig billett, og det er originalen som kom i posten med eget vannmerke på.

Rammer også Pstereo

Også Pstereo-festivalen opplever at folk selger den samme billetten om igjen.

- Selgeren har bilder av den samme billetten i flere annonser, og selger slik de samme billettene flere ganger. Billettene har strekkoder som for så vidt kan selges flere ganger, og er ikke tilknyttet navn, forteller Bård Flikke, festivalsjef for Pstereofestivalen.

Han har to råd til de som ønsker å dra på festivalen på Marinen.

- Min oppfordring til folk er å være tidlig ute. Om man likevel ikke får tak i billetter direkte fra festivalen, så kjøp av noen som er til å stole på, med en trygg betalingsløsning, sier festivalsjefen.

Forbrukerrådet: Martin Halsos forteller at det alltid er risiko forbundet med kjøp av billetter av folk man ikke kjenner. Foto: Kjell Håkon K. Larsen, Adresseavisen