På det nyoppussede Tate Modern-museet i London finnes et trøndersk innslag. Illustratøren Maria Hatling fra Steinkjer har designet et skjerf til museet.

- Skjerfet og den nye kolleksjonen er på en måte et kjærlighetsbrev til byen jeg bor i, London. Jeg prøver å ta inn over meg hvor heldig jeg er som har inspirasjonen tilgjengelig like over dørstokken. Samtidig blandes byens inspirasjon med det jeg henter fra min tradisjonelle norske oppvekst, sier Hatling.

Hatling illustrerer og trykker deretter tegningene på ull- og kasjmirstoff. Skjerfet selges på Tate Modern i anledning det nye tilbygget til det verdenskjente museet.

- Det er mange om beinet i bransjen, og det er vanskelig å komme på banen. Det er en stor mulighet til å vise fram det jeg driver med, i omgivelser som mange millioner mennesker besøker, sier trønderdesigneren.

En annen trøndersk kunstner har solgt kunst for 453 000 kroner i London.

Nærhet til svaberg

Hun har nylig begynt skjerf-prosjektet, etter flere år med tekstildesign til interiør og trykk til å henge på veggen. Hatling dro til Wales for å studere motedesign etter videregående skole, og siden den gang har hun jobbet i Storbritannia. Storbyliv i London til tross, Hatling er ikke i tvil om at oppveksten i Trøndelag påvirker formspråket hennes.

- Barndomsårene mine i Trøndelag, og hvordan vi lever så nærme naturen i Norge, preger alt jeg skaper. På Steinkjer vokste jeg opp like ved en strand. Nærheten til svaberg og stein og lek i naturen har betydd mye. Og både fjell og skigåing vinterstid er fortsatt viktig som inspirasjon i arbeidet, sier Hatling.

Formende år på formgiving

Designeren mener Steinkjer-oppveksten synes i tekstilverkene hun lager.

- Jeg har en forkjærlighet for klare linjer og dras mot et det rene, skandinaviske uttrykket. Jeg tegner mye med tusj, og streken har det organiske uttrykket fra å vokse opp og ta på stein i fjæra på Steinkjer. Det engelske uttrykket er mer dekorativt og detaljorientert, hevder hun.

Hatling nevner formgivingslinja på Guldbergaunet videregående, i dag Steinkjer videregående, som avgjørende for yrkesvalget.

- Det var der jeg lærte reglene for kunst, som jeg siden kunne bryte. Det er i den alderen man former seg.

Moderne grammofoner

Likevel har London visse fordeler fjæra på Steinkjer ikke har.

- I arbeidsfellesskapet jeg jobber i, finnes folk som jobber med alt fra moderne grammofoner for smarttelefoner til smykkedesign. Jeg deler arbeidsplass med likesinnede med den samme drivkraften. Det er som en forlengelse av universitetet inn i arbeidslivet. Noe slikt finnes ikke i Norge, sier Hatling.

Trøndelag møter London, men designeren er overbevist om at kulturmøter kun er positivt.

- Det er ikke farlig å la kulturer blandes, resultatet blir bare mer interessant. Jeg kan ikke bare forholde meg til det gamle, skandinaviske. Veien har ført meg til Storbritannia og dermed får jeg et rikere og mer interessant ståsted å jobbe ut fra. Men det er en trygghet i at hovedståstedet alltid er Trøndelag. Det er her røttene mine er fra, sier hun.

Storsatsning: Tate Modern-museet i London åpnet nybygget sitt i juni. Foto: STEFAN WERMUTH, Reuters
Trønderrøtter: - Barndomsårene preger alt jeg skaper, sier Maria Hatling fra Steinkjer. Foto: Privat