Festivalartist Kvernberg begeistret en fullsatt sal med en stor, utvidet versjon av verket «Mechanical Fair» mandag kveld, men tillot seg ikke noen lang feiring etterpå.

Tirsdag var han tidlig oppe for å øve med Joshua Redman, den amerikanske saksofonisten som han har spilt sammen med flere ganger før, senest i Spania i vår. De to spiller duokonsert i Molde onsdag.

I 2013 var Joshua Redman på Europa-turne med Trondheim Jazzorkester. Adresseavisen var med på turen.

- Jeg ville vanligvis sagt nei til en duokonsert av denne typen, men siden det var Ola, sa jeg selvfølgelig ja. Jeg vet hva han står for. Han har sterk rytme og god timing, og vi pleier å komme i mål på samme sted, sier Redman når vi møter ham og Kvernberg i en liten pause i et tettpakket øvingsprogram.

California og Fræna

Senere på dagen skulle Kvernberg øve på verket «Steamdome». Det ble urframført under Trondheim Jazzfestival og ble i Molde framført for andre gang ved midnatt tirsdag. Da «Steamdome» var unnagjort, var det bare 12 timer til onsdagens duokonsert.

Adresseavisens anmelder var begeistret for den nye, store versjonen av «Mechanical Fair»

Redman vokste opp i California, Kvernberg på Fræna i Romsdal, men de er fullstendig på bølgelengde – selv om Kvernberg har norsk folkemusikk i blodårene og Redman er sønn av den ledende saksofonisten Dewey Redman.

Han rakk å studere på Harvard og skulle utdanne seg til jurist på Yale-universitetet da han valgte jazzen som løpebane i stedet.

Ola har en rå følsomhet

- Jeg har ikke mye peiling på norsk folkemusikk, men all slags folkemusikk har noe felles. Jazzen kommer jo fra bluesen, som også er folkemusikk. Jeg liker musikk der musikeren slipper til følelsene. Den kan gjerne være ekspressiv og romantisk. Alt dette hører jeg hos Ola. Han kan høres ut som en klassisk skolert musiker, men har samtidig rå, ærlig følsomhet. Han har også lyriske kvaliteter og lager sterke melodier. Hvis jeg skal oppsummere alt han står for, er kanskje ordet lekenhet mest treffende, sier Redman.

- Lekenhet er bra. Det er vel ganske opplagt hvorfor jeg valgte å spille med Josh. Vi har mye til felles, sier Kvernberg (35). Han har den samme holdningen til musikk som sin tolv år eldre kollega.

Moldejazz har en rekke andre høydepunktrer denne uka.

Sju konserter på seks dager

Joshua Redman har spilt mye med Trondheim Jazzorkester med Ola Kvernberg som bandmedlem, og de har turnert sammen i flere europeiske land.

Kvernbergs opptreden med Redman bidrar til å gi hans uke som festivalartist ekstra stor spennvidde. Han spiller sju konserter på seks dager, og den delvis improviserte duokonserten vil stå i skarp kontrast til store prosjekter som «Mechanical Fair» og «Steamdome».

Avantgardejazz og folkemusikk

Kvernberg skal også spille bluegrass og avantgardistisk jazz sammen med trommeslager Paal Nilssen-Love og bassist Ingebrigt Håker Flaten. Han skal spille folkemusikk sammen med sin søster Jorun Marie grytidlig lørdag morgen, og han skal opptre i trio sammen med vokalist Kirsti Huke og trommeslager Erik Nylander.

Molde har en lang tradisjon med festivalartister på høyt internasjonalt nivå som holder en serie konserter gjennom festivaluka. Ingen av dem har spilt over et så stort spekter av sjangre som Kvernberg.

- Hvordan omstiller du deg fra en konsert til den neste?

- Det største jeg har vært med på

- Jeg er vant til å spille i ulike sjangre. Forskjellen er at det vanligvis er noen uker mellom ulike prosjekter. Denne uka er det bare noen timer imellom. Det blir mye å ha i hodet samtidig. Jeg må finne den rette balansen mellom alt sammen, og jeg forsøker å ta en konsert om gangen, sier Kvernberg, som likevel øvde til to konserter på samme dag tirsdag.

- Idrettsutøvere pleier å si at de tar en kamp og en konkurranse om gangen og at den neste alltid er den viktigste?

- For meg er dette omtrent som et OL på ski. Jeg begynner med femmila og tar sprintdistansene etterpå. I omfang er denne uka i Molde det desidert største jeg har gjort.