Først braker det løs med Olsokdagene på Stiklestad søndag 24. juli, tett fulgt av «The Boss» Bruce Springsteen på tirsdagen. Musikkteateret på Røros, Elden, har premiere 27. juli, og Olavsfestdagene følger hakk i hæl med den første av hele ti festivaldager 28. juli. Rabarbrateaterets «Fårrå te skogs» sparkes i gang samme dag, og 2. august kan du møte gjengen i Slaget på Stiklestad på Sverresborg. Fra 4. august blir det mat for de sultne og noe godt i glasset for de tørste, på Trøndersk matfestival og Bryggerifestivalen.

200 000 besøkende på Olavsfestdagene

Kulturarrangementene i Trøndelag ligger an til å bli godt besøkt de neste to ukene. Adresseavisen har tatt utgangspunkt i arrangementene nevnt ovenfor, og gjelder både gratiseventer og betalte. Tallene er hentet fra arrangørene selv, basert på tidligere år og en økning i interesse. Til sammen vil arrangementene ha over 400 000 besøk i løpet av fjorten dager.

- Vi regner med at opp mot 200 000 personer vil besøke Olavsfestdagene i løpet av de ti dagene festivalen varer, sier festivalsjef Petter Myhr.

Én million mer enn i fjor

I år er Olavsfestdagene utvidet med fire dager, og varer totalt i ti. De 200 000 som Olavsfestdagene regner med vil besøke festivalen, inkluderer alle deres arrangement, fra historisk marked vestfrontmøtet, konserter og kirkeprogram.

- Vi har aldri før solgt så mange billetter på dette tidspunktet før, og vi ligger en brei million over fjoråret i billettinntekter. Denne sommeren er spesiell med tanke på at det skjer så mye i regionen, forteller Myhr.

Økningen i billettsalget tror han skyldes at de har et godt program, og at folk har kjøpt billetter i god tid.

Stor interesse for øl

Aslaug Rustad er daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS som arrangerer Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen. Hun forteller at ca 170 000 personer besøkte matfestivalen i fjor, og at Bryggerifestivalen hadde 10.000 besøkende.

- Vi forventer to til tre tusen flere besøkende på Bryggerifestivalen i år fordi vi merket en stor interesse for dette feltet i fjor.

Elden, musikkteateret på Røros, har solgt 6500 billetter totalt så langt, noe som er over halvparten av tilgjengelige plasser i forestillingsperioden 27.–31. juli. Hanne Bryde forteller at de siste årene har vært gode for dem.

- Men det blir spennende å se om alle arrangementene som foregår samtidig rundt om i Trøndelag har innvirkning på vårt billettsalg, sier hun og legger til at de har solgt ut forestillingen de siste årene.

Fører til ekstra aktivitet

Kulturforsker ved telemarkforskning, Heidi Stavrum, forteller at det er positivt for regionen at det er mye som skjer i sommer.

- Så mange besøkende fører til ekstra aktivitet i mange næringer, som for eksempel restauranter, hotell og butikker, forteller hun.

Stavrum sier at det det virker som publikum slutter opp om store og små arrangementer.

- Det er tydelig at det totale tilbudet er etterspurt.

Flinkere til å feriere i Norge

Aksel Tjora, sosiolog og professor ved NTNU, sier at det er en generell tendens at folk bruker mer tid på kultur i alle former nå til dags.

- Det har skjedd en dreining mot sommerarrangementer som spel, markedsdager og festivaler hvor arrangementer lenkes sammen.

En av grunnene til de gode besøkstallene kan være turisme, og at nordmenn er flinkere til å ta ferien i Norge.

- Mange legger opp ferien slik at de kan gjøre flere ting på én gang, som å besøke venner og dra på kulturarrangementer.