Da friluftsspelet «Elden» hadde premiere på Slegghaugene på Røros onsdag kveld, er tematikken mer aktuell enn årene før. Regissør og skuespiller Paul-Ottar Haga har regien for andre år, og skal vi tro ham, er krigsproblematikken mer brutal.

- Vi trenger å få krigens grusomheter tett på oss, og teateret kan på en helt annen måte enn filmen vekke følelsene i folk. Når en går ut av teateret og snakker om stykket, er det med et klart anti-krigsmantra. Publikum serveres krigens grusomheter i fanget, så de må ta stilling, sier Haga.

Stykket handler som alltid om karolinernes inntog på Røros i 1718, men i år er koblingen til en annen krig tydelig. Flyktningmottaket på Røros har tatt imot afghanske ungdommer i alderen 15–18 år, og åtte av dem står på scenen på Slegghaugene. Haga kaller det «art by accident» – og integreringsarbeid.

- Samtidig får stykket en dimensjon som tar pusten fra hvem som helst. Tenk på hva ungdommene har vært gjennom og hvor de kommer fra.

- Kan være et terapeutisk arbeid

Skuespiller Evy Kasseth Røsten, som for øvrig er gift med Haga, forteller at ungdommene selv synes arbeidet på scenen er vondt, men fint.

- Å «leke krig» er absurd. Klarer man likevel å være med på å det, når man selv ar vært med i krigen, kan det være et terapeutisk arbeid, sier Røsten.

Flere av afghanerne på scenen har fått beskjed om å forlate landet, skal vi tro regissøren.

- Mennesker behandles som varer. Ungdommene har ekstrem glede av å delta, og den lokale ungdommen får se den afghanske ungdommen som er så fri for hemninger. Afghanerne har ikke noe å tape, og sånn er de eksempler til etterfølgelse, sier Haga.

«För vem ger dom sina liv» er musikkteaterets sluttreplikk. Krigens brutalitet pakkes ikke inn.

- Vi går inn på hver enkelts skjebne og viser at hvert menneske er et offer i krigen. Gutter blir sendt i krigen fra 15-årsalderen og oppover, så uansett alder har du en skjebne i krigen. Du har noen hjemme som venter, eller du har valgt å ikke ha noen, fordi det å være i krigen er et helvete gjennom mange år. Samtidig er det viktig å ha med seg kjærligheten i det, den er jo det største av alt. Det aspektet kommer godt fram i stykket, sier Røsten.

Haga påpeker at stykket har skiftet tittel fra «Det brinner en Eld» til bare «Elden».

- Av en eller annen grunn endret de tittelen, men jeg skulle ønske de hadde beholdt den poetiske tittelen. Den gamle tittelen har flere lag og dimensjoner, sier han.

Les hva Adresseavisens anmelder mente om stykket i fjor

«Maren» tar imot svenskene

Haga spiller «General Armsfeldt» i et mannstungt stykke, der historien om de svenske soldatenes nød vies stor oppmerksomhet. Som kjent frøs 3000 soldater i hjel på vei over fjellet tilbake til Sverige. Men rollene som spilles av kvinner, er ikke utydelige av den grunn.

- Jeg har en ny rolle, og det er «Maren», som er en kvinne på Røros. Hun har to søstre hun tar seg av, og jobber beinhardt, sier Røsten.

- For soldatene er livet et slit og preget av fattigdom, og så kommer de til Røros. Da sier «Maren» at bygda ikke kan stå der og se på at svenskene fryser i hjel. Her er det en klar kobling til dagens situasjon. Vi må ta imot flyktningene som banker på hos oss, sier Haga.

- «Maren» tar også ansvaret for at kobberet blir gjemt unna når svenskene kommer. Dette er et «mannestykke», så vi damer har ikke så mye å spille på, men vi kan likevel spille historier som er gjenkjennbare. Kvinner er også ofre for krigen og den tiden de lever i. Samtidig som rollene er sterke, kan man spørre seg hvor sterk en fikk lov til å være og hvilke valg det var lov å ta på den tiden, sier Røsten.

Begge var med som skuespillere først, før Haga tok over regien i fjor. Hele familien bor på Røros i sommer, og for de minste har sommer blitt synonymt med Røros.

- De har fast barnevakt som fungerer som reservebestemor, og det letter jobben for oss, sier Røsten.

De eldste sønnene har selv roller i «Elden», som spilles på Slegghaugene mellom 27. og 31. juli samt 2. og 6. august.

Spuespiller Evy Kasseth Røsten og reggisør Paul-Ottar Haga før premieren på Elden. foto Kristin Svorte Foto: foto Kristin Svorte
Evy Kasseth Røsten snakker med en av manusforfatterne, Arnfinn Strømmevold. Resten er en gjeng fra Larvik som kommer langveisfra for å se foto Kristin Svorte Foto: foto Kristin Svorte
Paul-Ottar Haga instruerer en gjeng på siste prøve om karolinernes inntog på Røros i 1718 foto Kristin Svorte Foto: foto Kristin Svorte
Paul Ottar Haga instruerer en gjeng på siste prøve foto Kristin Svorte Foto: foto Kristin Svorte