«Apokaluptein» er tittelen både på albumet og på konserten Live Maria Roggen står i spissen for i Dokkhuset 1. august. Ordet gir assosiasjoner til «apokalypse», og det passer godt, siden temaet er dystert. Men det betyr «avdekking».

Musikken er et bestillingsverk som ble urframført under Vossa Jazz i fjor. Vokalist og komponist Roggen har skrevet både tekster og musikk, og alt bærer preg av det som engasjerte henne mest da hun komponerte.

Kommentar: Gubbene dominerer i Granåsen og på Sverresborg, men sterke kvinner er godt representert denne konsertsommmeren.

Treg og feig materie

- Jeg er svært opptatt av klimaendringene og var det også da jeg skrev musikken. Etter at Al Gore-filmen «En ubehagelig sannhet» viste oss hva som er i ferd med å skje, trodde jeg at det ville skje en endring. Men nei, alt fortsatte som før. Menneskeheten er en treg og feig materie. Selv om vi har fått mange flere varsler om termperaturstigning i årene som har gått siden da, sitter ikke folk flest med noen følelse av alarm. Det virker som om utviklingen er så skummel at vi ikke orker å ta den innover oss. Det gjør meg urolig, og det preger musikken, sier Live Maria Roggen.

Hun medvirker også under salmekveld under Olavsfestdagene.

Syria-krigen brøt løs

Flere andre temaer som preger verdenssituasjonen i dag, ligger i bunnen av «Apokaluptein». Folk som må flytte på grunn av klimaendringer og flykte fra krig, er et av dem.

- Da jeg skrev, utelot jeg det verste. Men kort tid etter urframføringa brøt krigen løs i Syria, og flyktningestrømmen ble utløst. Det som jeg mente jeg måtte utelate, ble hverdagslig kort tid etterpå.

Selv om det er lett å høre at uro og samfunnsengasjement er utgangspunktet for «Apokaluptein», har Roggen slett ikke skrevet protestviser. Hun er mer abstrakt enn som så.

Pop, visesang og rock

Hun beveger seg dessuten et godt stykke utenfor jazzen, sjangeren hun ellers blir forbundet med. Mye av den nye musikken går i retning rock.

- Jeg vokste opp med pop og visesang, men har ikke gjort så mye av det på scenen. Her kommer jeg mye nærmere den sjangeren enn tidligere, sier hun.

I Dokkhuset har Roggen med seg musikerne Eivind Lønning, trompet, Hilmar Jensson, gitar, Sondre Meisfjord, bass, Audun Kleive, trommer, og Katrine Schiøtt, cello. Konserten blir tredje gang verket framføres, etter Voss og Kulturkirken Jacob i Oslo i fjor.

Come Shine med Kork

Roggen gikk på Jazzlinja i Trondheim og har fortsatt sterk tilknytning til jazzmiljøet i byen. Hun er aktiv i Trondheim Voices, og bandet Come Shine, som oppsto i Trondheim, er stadig på turné. De utgir et nytt album i midten av august. Det er innspilt sammen med Kringkastingsorkestret og inneholder nye låter og nye arrangementer.

Come Shine fikk terningkast seks da de spilte med Trondheim Jazzorkester i fjor.

Hun utgir faktisk tre plater på seks uker, for i september kommer ei ny plate med duoen LiveLien, der pianisten og komponisten Helge Lien er den andre halvparten.

- Jeg oppfatter meg selv først og fremst som musiker. Da er det fint å spille i ulike sammenhenger som utfyller hverandre, sier Live Maria Roggen.