Når byens kunstforening huser kollasjutstillingen «International weird collage show», bidrar Håkon Bleken med et verk som ikke har vært utstilt i Trondheim før. Kollasjen han stiller ut ble laget i kjølvannet av Charlie Hebdo-terroren i 2015.

- Det er en kollasj som beskriver hendelsen. Kollasjen forestiller en abstrahert by med en rennende blodstripe. Det er et politisk bilde i høyeste grad, og en protest mot terroren, sier Bleken.

- Har verket fått ny aktualitet etter sommerens terrorhendelser?

- Det har alltid aktualitet, for det er terror hele tiden, dessverre.

- Innlysende at man må protestere

Bleken er kjent for sitt sosiale engasjement og har blant annet laget verket «Uten tittel» om Utøya-terroren. Etter Nice-terroren skrev han i Adresseavisens «Signert»-spalte at «Det finnes ingen ord». Kollasjen som beskriver terroren i det franske ukemagasinets redaksjonslokaler i januar 2015, har fått navnet «Charlie Hebdo».

- Det er bare det at terroren i Nice var så forskrekkelig grusom. Grusomheten kan være mer eller mindre sterk. Det i Nice var ganske sterkt, sier Bleken når Adresseavisen kommenterer kollasjens konkrete tittel sammenlignet med andre arbeider etter terrorhendelser.

Kunstneren mener det er innlysende at man må protestere mot terror som dreper uskyldige.

- Men om det det hjelper, det vet jeg ikke.

MER OM TRONDHJEMS KUNSTFORENING: Gir oss en følelse av Tsjernobyl

Ble spurt om å bidra på kafé

87-åringen forteller at han ble med på kollektivutstillingen på forespørsel. Under et kafébesøk på Café Ni Muser kom en mann bort til Blekens bord.

- Han kom bort og spurte om jeg ville bidra med en kollasj. Det var artig at unge mennesker spurte meg om å være med, det er ypperlig, sier Bleken.

Kurator og billedkunstner Sylvia Stølan av utstillingen vet hvem mannen på kafeen var.

- Det var samboeren min, kunstneren Ashkan Honarvar, som spurte. Jeg hadde aldri forestilt meg at Bleken ville si ja til noe sånt, forteller Stølan.

Kollasj om Trump

Stølan forteller at utstillingen har gjestet byer som New York, Berlin og Lima før den dukker opp i Trondheim. Kuratoren synes det er artig at Bleken bidrar med et verk med politisk brodd.

- Ser vi på historien til kollasj, begynte den med dadaistene som var opptatt av politiske budskap. Gjennom historien har kollasj vært en undergrunds-kunstform, som stanger mot det etablerte.

Kaféansatt og kunstner Honarvar bidrar også med politiske kollasjer. Han er iranskfødt kollasjkunstner oppvokst i Nederland.

- Ashkan jobber mer med spørsmålet om hvorfor mennesket har ondskap i seg. Det siste verket handler om den politiske situasjonen i USA. Hvordan kommer noen til makten og hvordan bruker de makten de har fått, spør Stølan med henvisning til Donald Trump.

De siste årene har kollasjkunst hatt en oppblomstring, opplyser kuratoren.

- Men det er få som vet at Bleken bruker så mye kollasj som han gjør. Han begynner alltid med en kollasj, og maler over og maler over til det nesten ikke er synlig. Kollasj er et medium alle kan jobbe med, og du trenger ikke være flink til å male eller tegne. Man kan bruke materialer man har liggende, men det er også grunnen til at kunstformen til stadighet har vært en «underdog».

«International weird collage show» er å se i Trondhjems Kunstforenings lokaler mellom 18. august og 18. september.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Håkon Blekens bidrag «Charlie Hebdo». - Få vet at Bleken bruker så mye kollasj som han gjør, sier kurator Sylvia Stølan. Foto: Sylvia Stølan