«Mektig musikalsk modernitet», konkluderte Adresseavisens anmelder da verket hadde urpremiere i Nidarosdomen i fjor, og ga terningkast seks.

Verket ble bestilt av Müncher Dom Musik i 2014, men ble urfremført under Olavsfestdagene og hadde tysk premiere i november.

- Tilbakemeldingen var kjempebra også i München. Det var fullt hus og mange lovord, og allerede da snakk om flere fremføringer. Like etter konserten i Trondheim begynte vi jobben med å få til en innspilling, og ganske nøyaktig et år senere er vi i gang, sier komponist og NTNU-professor Ståle Kleiberg.

Verket er en bredt anlagt konsertmesse for kor, orkester og to solister med varighet på over en time. Med seg under innspillingen i Olavshallen har Trondheim Symfoniorkester (TSO) og orkesterets nye profesjonelle kor. Solister er Mari Eriksmoen (sopran) og Johannes Weisser (baryton), mens Eivind Gullberg Jensen dirigerer.

23 Grammy-nominasjoner

Produsent er Morten Lindberg og det renommerte plateselskapet 2L.

- Så langt har det gått kjempefint. Det er et flott rom å jobbe i og det fungerer veldig fint med det nye koret. Det er ikke tilfeldig at vi vender tilbake med samarbeidet med Ståle. Han har en helt egen tone i det han gjør, en helt egen stemning, sier Lindberg.

Siden 2006 har 2Ls produksjoner blitt nominert til Grammy 23 ganger, blant annet i kategoriene «Best Engineered Album», «Best Surround Sound Album» og «Producer of the Year», uten at det foreløpig har resultert i en pris.

Kleiberg er selv blitt Grammy-nominert to ganger: For fiolin- og kontrabasskonserten «Treble and Bass» (2009) med TSO og solistene Marianne Thorsen (fiolin) og Göran Sjölin (kontrabass), og for TSOs innspilling av hans opera «David and Bathsheba» (2012).

Grammy regnes ofte som musikkens svar på Oscar-utdelingen.

Spiller hverandre bedre

Det er første gang dirigent Gullberg Jensen jobber med Lindberg.

- Det er en litt uvant oppstilling på orkesteret, og det tok litt tid før vi fant tonen, men nå går det veldig fint. Morten har mange inspirerende innspill. Han bidrar til at vi gjør hverandre bedre, sier Gullberg Jensen.

- Morten er en veldig stimulerende samarbeidspartner; han har mange spreke ideer, sier Kleiberg.

Les sekser-anmeldelsen av Ståle Kleibergs verk «Svart melk»

Selv om innspillingen foregår i Olavshallen er det store forskjeller fra det å fremføre en konsert.

- Det er en helt annen måte å tenke på. Vi spiller inn musikken kronologisk og skal mye raskere frem til et resultat. Allerede første dag hadde vi konsert på to av satsene, i dag håper vi å få spilt inn fire satser til, sier dirigenten.

Utgis i vinter

Inne i Olavshallen er forberedelsene i gang, med musikerne sittende i en sirkel rundt det store mikrofontårnet i midten. Dirigenten har tatt plass på podiet og ber musikerne ta fatt på Gloria-satsen.

Produsenten forteller at det rent teknisk er akkurat det samme å spille inn et stort orkester og kor som et mindre ensemble. Logistikkmessig er det mer arbeid.

- Et stort orkester har en større klanglig enhet med flere forskjellige typer farger. Vi betrakter musikken som en organisme som vi prøver å fange, og går ikke inn med mikrofoner på hvert enkelt instrument, forklarer han.

Etter planen skal platen utgis i løpet av vinteren, antakelig i februar eller mars. Om albumet har muligheter til å få en Grammy-nominasjon, eller til og med en pris, vil ikke produsenten si noe om.

- Hehe, alt ligger i hvert fall til rette for at det skal bli et enda bedre resultat enn vi har hatt noen gang tidligere.

Dirigent Eivind Gullberg Jensen sier at det å spille inn plate, er som å spille en konsert hver dag. Foto: Morten Antonsen
- Morten er en veldig stimulerende samarbeidspartner; han har mange spreke ideer, sier Ståle Kleiberg (t.h.) om samarbeidet med produsent Morten Lindberg. Foto: Morten Antonsen