Fotolinja, selve bærebjelken ved Norsk fotofagskole, lever i beste velgående og opplever en stadig økning i studentmassen. Men linja for Makeup og styling har de siste to årene hatt for få søkere. De har telt på knappene lenge og har omsider besluttet å sette strek. Fire kull er uteksaminert siden oppstarten, de siste blir ferdige til jul.

For liten kunnskap

- Det er litt vemodig og vi har anstrengt oss for å få det til å fungere. Men det er for liten interesse, og for liten kunnskap om faget. De fleste vet hva en makeupartist er, men det å være en stylist har folk lite kjennskap til. Og derfor blir det få som tenker på dette som en yrkesmulighet, sier Nergård om linja der tanken var å gi studentene et fundament med kunnskap og erfaring innenfor alle de tre retningene mote, makeup og hår, den eneste i sitt slag i Norge. Kompetansen skulle gi studentene mulighet til å jobbe med alle disse elementene i forbindelse med en fotoproduksjon.

Kreativ og nyskapende

- En stylist er en som har hovedfokus på mote og som innhenter klær for eksempel i forbindelse med en reklame-fotoshoot. Stylisten har kunnskap om trender, motehistorie, designere og klesuttrykk. Selve jobben går ut på å finne klær til film- og foto-opptak og sette det sammen til et nytt uttrykk. Makeupartist-delen går ut på å sminke, og i tillegg har vi et element av hårstyling, sier Nergård.

Savner profesjonalisering

Skolen etablerte et samarbeid mellom fotostudentene og styliststudentene for å gi dem mulighet til å bygge opp en konkurransedyktig portfolie. De beste stylistene i Norge har bakgrunn fra design og er utdannet designere, ifølge Nergård.

- Hvordan har arbeidsmarkedet vært for stylister?

- Det er litt som det er i de fleste bransjer, at for dem som er dyktige så er det et marked. De som har stått på og lagt litt ekstra energi i arbeidet sitt har fått jobb på dagen. Noen har begynt som frilans-stylister, noen jobber med film, mens andre har startet sin egen virksomhet, sier rektoren som hadde håpet linja ville blomstre av kreativ energi og leve sitt eget liv. Dessuten hadde han gjerne sett at stylingdelen av en fotoproduksjon var mer profesjonalisert, noe som var hovedhensikten med linja da den ble etablert.

Stort behov for stylister

- Alle som driver inne film og reklame har behov for stylister. Uten dem risikerer vi at det vil bli et svakere ledd der produksjonen rykker tilbake og blir litt mer amatørmessig. Skolen i seg selv lider ikke noe tap, fotolinja er tross alt vår hovedvirksomhet. Men stylistene var et viktig tilskudd, så det kan være vi prøver oss om noen år igjen, sier Nergård.