- Det er lidenskap og engasjement som driver oss, ingen av butikkene er noen pengemaskiner akkurat.
Dessuten brenner vi for Bakklandet og håper vi kan tilføre bydelen en mer kontinental stemning, sier Magnus Holder Bjørk (33) fra Steinkjer og Julie Bjørk (31) fra Trondheim.
Adresseavisen møtte det rykende ferske ekteparet på mandag. To dager før hadde de giftet de seg, og det var kirkebryllup og 80 gjester til middag på Inderøy.
- Herlighet så bra det var! Jeg gjør det gjerne igjen – selv om det var litt jobb og stress i forkant. Nå fikk jeg plutselig litt mer tid til å bli syk, skratter Julie som er nedsyltet i forkjølelse.
Høster frukter av år med hard jobbing
Gjør det bedre utenfor kjøpesenter
Kollektiv og konsertlokale
Mens Magnus driver klesbutikken Seams ved bommen på Nedre Bakklandet 20, driver hun Bakklandet Blomster på Nedre Bakklandet 3, vegg-i-vegg med kafeen Dromedar. Paret har to små barn og bor på Gløshaugen. Tidligere bodde de i Berlin, men flyttet til Trondheim i 2014 etter å ha fått sitt første barn.
- Da vi kom til Trondheim begynte jeg straks å lete etter ledige butikklokaler. I Bakklandet 20 etablerte jeg et arbeidskollektiv, samt visningsrom og konsert-lokale, sier Magnus som er utdannet grafisk designer.
Senere åpnet Julie, som er utdannet klesdesigner, en pop-up-butikk med klesmerket Sølv i lokalene. Magnus tok deretter over med sitt konsept, Seams, som var tiltenkt en levetid på 14 dager.
Dyrest selger best
Men Seams klamret seg til livet, og butikken selger nå klassiske herre- og dameklær og tilbehør med høy kvalitet. Merkene er små og ukjente og laget av produsenter som er opptatt av miljø og etisk handel.
- Derfor er det ikke så rart at en jakke som er produsert i Tyskland med italiensk stoff koster mer enn en jakke produsert i Bangladesh, illustrerer Magnus.
- Men noen er villig til å betale for kvalitet. Faktisk har det dyreste merket, tyske A kind of guise, som har solgt best.
Halv million
33-åringen jobber som dataprogrammerer, og jobben er famili-ens eneste faste inntekt.
- Dette er en hobby og jeg tar ikke ut lønn. Men det går rundt og jeg greier å lønne to ansatte på deltid. I fjor hadde butikken, som nå er et aksjeselskap, en omsetning på cirka 500 000 kroner og gikk med underskudd. Til sammenligning omsetter en H & M-butikk i Trondheim for rundt 200 000 kroner på en vanlig hverdag. Men vi satser og har utvidet. Nå er lokalet fire ganger så stort.
Bente med oase av velvære midt i byen
Markedsføringsbudsjettet er vel neppe på H & M-nivå heller. Med unntak av noen bilder på det sosiale nettverket Instagram, har ikke Magnus reklamert for butikken.
- Instagram er en bra kanal for å markedsføre seg, men jeg er ikke så giret på å pushe for mye på der.
- Men du kunne kanskje vært litt mer «på». For blomsterbutikken funker Instagram og Facebook kjempebra. Kunder får innblikk i hvilke varer jeg har og kan reseverere, forklarer Julie.
Topp 25-liste i verden
Lite PR til tross, herr og fru Bjørk fikk for en stund tilbake en be-kreftelse på at de gjør noe riktig. Det anerkjente aktualitets- og livsstilsmagasinet Monocle med hovedkontor i London rangerte lille, bortgjemte Seams som en av de 25 mest besøkelsesverdige klesbutikkene i verden.
- Veldig artig! Topplisten tar for seg butikker som driver med detaljhandel, som ikke er en del av en kjede og som satser på den fysiske butikken. I dag er det mest vanlig at merker blir en del av en kommersiell kjede som selger klær på nettet, eksempelvis Zalando, sier Magnus.
Det er uavhengigheten som gjør Seams og Bakklandet blomster til noe mer enn bare en butikk, mener de to.
- I Berlin finner du mange uavhengige butikker. Eksempelvis en liten, bugnende blomsterbutikk i en helt død gate. Slike butikker gir deg en helt annen opp-levelse enn en kjedebutikk på et shoppingsenter. Det er denne smaken av utlandet vi ønsket å ta med oss til Trondheim, sier Julie.
Hun er overveldet over responsen etter at hun åpnet blomsterbutikken i vår.
- Responsen har vært enorm. Folk er veldig entusiastiske og heier oss fram.
- Vanskelig i Midtbyen
Idealisme og heiagjeng til tross, businessen må gå rundt om det skal være liv laga. I Seams nabolokale avvikler klesbutikken Pryd driften, og det er flere som har prøvd seg tidligere i det vesle blomsterbutikklokalet hvor Julie holder til. Paret medgir at det ikke er en smal sak å drive butikk utenfor elveslyngen og kjøpesentre.
- I begynnelsen prøvde jeg å holde åpent på søndager, men jeg fant fort ut at jeg ikke hadde råd til å lønne ansatte på søndager. Skulle jeg ha stått der selv, hadde jeg knapt sett ungene, sier Julie.
Likevel er leien lavere enn i Midtbyen.
- Og er du med i Midtbygruppen må du holde åpent til kl. 18 hele uka. Det er ikke gjennomførbart økonomisk for små, uavhengige butikker.
- Må skjerpe seg
Paret skulle ønske at flere av lokalene på bakkenivå som er regulert til næringslokaler brukes nettopp til næringsvirksomhet, og ikke som hybler.
- Her må enkelte eiere skjerpe seg. Jeg har utrolig mange venner som ønsker å leie lokaler på Bakklandet slik at de kan åpne butikk eller atelier. Det ville gjort bydelen enda mer interessant, forklarer Magnus.