Sjelden har så mange dyktige filmfolk foran og bak kamera gitt seg i kast med materiale med klassisk sus, til så skuffende resultat. «The Magnificent Seven» byr på et stjernegalleri av skuespillere til en ny amerikansk western som virker sørgelig utdatert, på flere måter. Filmen er en amerikanisert versjon av Akira Kurosawas legendariske «De syv samuraier» fra 1954.

Historien ble først gjenskapt på lignende westernvis, og svært godt, i John Sturges «The Magnificent Seven» i 1960, med Yul Brynner, Steve McQueen og Charles Bronson som tre av revolvermennene som hjelper en liten by mot en grådig og ond landeier. Her samler Denzel Washington et dødbringende stjernelag til enda mer blodig kamp mot pengemakt og grådighet.

Regissøren av «Training Day»(som ga Denzel Washington Oscar) og manusforfatteren av «True Detective» mislykkes i overraskende grad i å utnytte kraften og motoren i den originale historien. Selv Quentin Tarantinos stilige dyrking av western-klisjeer framstår som dyp og gripende film, sammenlignet med den hule, overfladiske måten historien fortelles på her.

Det raffinerte spillet på westen-myter og klisjeer i den nye tv-serien «Westworld» vil sannsynligvis gjøre det vanskeligere å slippe unna med andrerangs omgang med western-sjangeren på film de neste åra. «The Magnificent Seven» er skuffende middelmådig, med mulig unntak for kinnskjegget til Denzel Washington. Det har en viss stil.

Les også anmeldelsen av tv-serien «Westworld»