Adresseavisen har fått bekreftet at fem byhistorisk viktige bilder med trondheimsmotiv i den kjente Blåsalen, også kjent som Wedel-Jarlsbergrommet, er tatt ned – på rart vis. Bildene er malt av den lettlivede og talentfulle Jarle Berg i 1929 (se faktaboks). Dette er et rom Reitan-eide E. C. Dahls skal ha ønsket å rive.

Verken byantikvar Mette Bye i Trondheim eller antikvar i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Trond Eide, sier de har fått en fullgod forklaring fra Reitan-eide E. C. Dahls om hva som har skjedd i Blåsalen.

- Vi var på befaring og så at bildene er demontert. Vi er svært overrasket over at de er tatt ned nå. Det har vært en felles forståelse av at dokumentasjon av kulturhistoriske verdier skulle være gjennomført før en tok stilling til hva som skulle fjernes, sier byantikvar Mette Bye.

E. C. Dahls ønsker å rive langt mer i Britannias førsteetasje enn det antikvarene som er satt til å passe på historien i byen og på fylket er bekvemme med. E. C. Dahls er derfor bedt om å utferdige en ny plan, som ennå ikke er kommet. Da Reitan overtok Britannia lovte han at de har stor respekt for historien.

Et mysterium

- Vi skal renovere det gamle, og så blir det riving lenger bak. De varige verdiene tar vi vare på. Folk skal føle at de er på Britannia, forsikret han til Adresseavisen.

Mette Bye er tydelig på at bildene ikke burde vært tatt ned, men er glad for at de er sendt til konservering.

- Fikk dere vite hvorfor de var tatt ned?

- Nei. Vi fikk også opplyst at det var blitt skade på ett maleri. Bildene representerer viktig lokalhistorie, understreker Bye.

- Men hvem er det som har gjort dette?

- Den biten der var svært uklar. Det som er klart er at det ikke er teknisk konservator som har gjort det. Når man først så behovet for å ta ned bildene, burde absolutt fagfolkene gjort det.

- Så det er ukyndige som har tatt ned bildene?

- Det tror jeg man trygt kan si.

- Har nedtakingen av bildene noe med at E. C. Dahls i utgangspunktet ønsket å rive disse rommene?

- Det vet vi ikke. Vi håper ikke det, og håper at dette vil løse seg til beste for bygget. Nå venter vi i spenning på å få de reviderte tegningene, slik at vi kan vurdere hva tiltakshaver ønsker å gjøre inne i hotellet.

Knappe kommentarer

Reitan-eide E. C. Dahls er veldig sparsom med å kommentere saken. Da Adresseavisen først kontaktet teknisk sjef i E. C. Dahls, Arne Opsal, avviste han at det var skade på bildene. Etter at avisen hadde snakket med dem som var til stede ved befaringen, er han mer vag.

- Det skal være skade på et av bildene?

- Ikke som vi har konstatert per dato. Vi har god kontroll på bildene og vi har engasjert konservator som bistår oss med arbeidet med å ta vare på bildene også med tanke på senere montasje, sier teknisk sjef i E. C. Dahls Eiendom, Arne Opsal.

- Skal bildene tilbake i Blåsalen?

- Det er for tidlig å si i og med at planløsningene for denne delen i førsteetasje ikke er klar. Som nevnt forbereder vi bildene for senere montasje.

- Hvorfor ble lerretene tatt ned nå, før det var avklart hva som skulle skje i førsteetasjen og i dette rommet spesielt?

- Bildene skulle på et tidspunkt uansett tas ned, blant annet for å sikre dem mot mulige skader i en omfattende byggeprosess.

- Ifølge våre opplysninger har lerretene ikke blitt tatt ned av teknisk konservator, som skulle utført en slik jobb. Hvorfor ikke, og hvem var det som gjorde det?

- Som nevnt har vi nå engasjert konservator og har kontroll på bildene, svarer Opsal.

Trond Eide, antikvar i Sør-Trøndelag fylkeskommune, var også med på befaringen etter at lerretene var tatt ned.

- Forsto du hvorfor og hvordan disse maleriene var tatt ned?

- Nei, det var litt uklart, men vi hadde fått en mail om at det var gjort.

- Ville det ikke vært naturlig å ha diskutert med dere på forhånd?

- Vi har jo en dialog gående rundt byggeprosjektet. I utgangspunktet foreslo tiltakshaver omfattende rivearbeider, deriblant Blåsalen. Vi har ennå ikke sett tegninger der salongene er bevart. Vi venter på nye tegninger og ser fram til en god dialog rundt et stadig bedre prosjekt.

- Og hva om de ikke omarbeider de opprinnelige planene?

- Da må vi vurdere å bruke fredningsinstituttet.

Eide bekrefter at Riksantikvaren er orientert om saken. Fylkeskommunen har myndighet til å ilegge midlertidig fredning, men Eide mener det beste ville være om man klarte å bli enige uten å gå til et slikt skritt.

Fylket og byantikvaren har laget en plan for hvordan de mener Britannia best kan ivaretas.

- Hva skjer om E. C. Dahls ikke følger disse anbefalingene?

- Det må vi se på. Vi ønsker en åpen og tillitsfull dialog og at ombyggingen skjer i tråd med våre råd. Får vi ikke gjennomslag for våre ønsker, går mye av hotellet tapt.

- Hvorfor tror du de har tatt ned bildene?

- Jeg legger til grunn at de har ment at det var nødvendig for å konservere dem og at det ikke har med å gjøre at de fortsatt tenker seg at de skal rive salongen.

Eide understreker at de ser på prosjektet i sin helhet.

- Vi synes alle lag av historie må komme frem. Det er det historiske hotellet som bør gjenoppstå. Det er ikke noe poeng å overta arvesølv om det er rustfritt stål man vil ha. Historien vil også bli hotellets fremste konkurransefortrinn: Britannia, Midtbyens bankende hjerte, en storstue i 150 år. Vi skjønner at det må svære fysiske tiltak til for å drive rasjonelt. Men det er de særegne kvalitetene som gjør at folk vil velge Britannia i en by med stor overkapasitet på hoteller.

Kunsthistoriker Daniel Johansen er bekymret.

- Det er vanskelig når E. C. Dahls ikke vil fortelle hva som egentlig har skjedd her. Men det vi vet er at veggmaleriene, som er av det mest sårbare i hotellet, er behandlet på en uærbødig måte. Når de velger ikke å bruke fagfolk, tyder det på at de ikke er veldig seriøse og når de heller ikke kan bekrefte at bildene skal tilbake, er det lite betryggende.

Johansen sier at han ble bekymret da han så at de foreslo å rive salene, og halve speilsalen.

- Dette er et signal om at de ikke vil ta vare på Britannia, for dette er en oppskrift på å forflate og forenkle det unike. Vi har nok nye hoteller her i byen, det er ikke dette vi trenger. De må få sjansen til å rydde opp i rotet de har laget, E. C. Dahls har lovet at det ikke skulle stå på pengene, så nå håper jeg de retter opp det dårlige inntrykket.

- Bildene viser en slags fremtidsvisjon for Trondheim, med sentrale historiske byggverk, men Lykkens portal er sanert vekk, sier byantikvar Mette Bye, som håper bildene kommer tilbake der de er tatt ned. Foto: Vegard Eggen
Mellomkrigstiden: Arkitekt Jarle Berg gjenskapte i Blåsalen på Britannia dette miljøbildet fra Nordre i mellomkrigstiden med kjente byfolk.
Odd Reitan har vært tydelig på at han ønsker å bevare Britannias sjel. Foto: Alley, Ned, NTB scanpix
Foto: Ivar Mølsknes, Adresseavisen