Søndag sendes de to første episodene av NRKs store dramasatsing i høst, «Nobel». Den åtte episoder lange serien er bygget rundt Aksel Hennie som norsk løytnant og spesialsoldat i Afghanistan, mens hans kone spilt av Tuva Novotny, er sekretariatsleder i Utenriksdepartementet. Det kan virke som små forhold, men det gir serien en effektiv ramme og dynamikk mellom norsk politikk hjemme og ute.

Les også kommentaren «Norge i krig» om Nobel-serien

Bakom synger et samlivsdrama mellom frontposisjoner i norsk politikk og krigsinnsats. «Nobel» er den tredje store NRK-serien til regissør Per-Olav Sørensen, etter «Halvbroren» og «Kampen om Tungtvannet». «Nobel» er på alle måter bedre gjennomført enn «Halvbroren». Den er omtrent så forskjellig fra «Kampen om Tungtvannet» som en dramaserie med nordmenn i krig kan bli.

Les anmeldelsen av høstens beste internasjonale tv-serie «Westworld» med Ingrid Bolsø Berdal

I motsetning til «Kampen om Tungtvannet» daler ikke «Nobel» kraftig i kvalitet i siste episode. Dessuten er serien dristigere og mer kompleks i sin skildring av nordmenn i krig, på godt og vondt. Å sette kritisk lys på norsk politikk og krigføring i Afghanistan, koblet med en litt for tungt plassert krimintrige med drap og konspirasjoner, med norsk familiedrama som rammeverk, er en utfordrende blanding. Som serien ikke lykkes like godt med hele veien.

Svært gode skuespillere i sentrale roller og måten filmen bygger intensitet i scenene i Afghanistan på, gir «Nobel» kvaliteter som skinner sterkt nok til at serien framstår som Sørensens beste. Manus, replikker og plott blir her og der mer sjablongpreget enn helheten og innholdet helt har godt av. «Hvis vi skal skape fred i Afghanistan, kan vi ikke være redd for å tråkke noen på tærne!», sier utenriksministeren i første episode.

Heldigvis våger også serien å tråkke på noen tær. Nobel-komiteens leder blir riktig nok en karikatur (Ellen Horn), i beste fall et slags satirisk blikk på angst i Utenriksdepartementet for at en kontroversiell kineser skal få fredspris. Serien framstår i flere scener som en ganske besk kommentar til og dramatisering av norsk politikk i en krig som sjelden omtales som det.

I det komplekse spørsmålet om Norges rolle i Afghanistan, har «Nobel» mest sympati for soldatene, mens politikere, byråkrater og særlig forsvarsministeren stilles i kritisk lys. Serien vil sannsynligvis skape debatt, med scener hvor en norsk soldat skyter et barn, samt en annen norsk soldat som roper: «Fy faen! Nå var det deilig å drepe!» etter dramatisk skuddveksling.

Aksel Hennie, Tuva Novotny og Anders Danielsen Lie i tre av de viktigste rolle fortjener noe av æren for at «Nobel» på flere områder er et løft for norsk tv-drama. Novotny spiller en rolle ganske lik den hun gjorde i fjorårets Oscar-nominerte danske film «Krigen» av Tobias Lindholm. Den er enda bedre drama om mye av det samme som «Nobel», skarpere konsentrert. I god kontrast til «Kongens Nei» er «Nobel» helt annerledes og ubehagelig aktuelt norsk krigsdrama, vel verdt å se og diskutere i ukene framover.

Les også anmeldelsen av «Kongens Nei»

God Hennie i krigen: Hovedrollen som løytnant Erling Riiser spiller av Aksel Hennie i «Nobel», høstens store tv-serie på NRK, som får premiere søndag kveld. Foto: Eirik Evjen, Eirik Evjen/Monster Scripted