- Rasmus hadde stått på venteliste til kulturskolen lenge, og vi begynte å bli redde for at han mistet interessen, sier Silje Folven Barlindhaug.

Gjennom andre foreldre i klassen hadde hun fått høre om Trondheim Private Musikkskole. Hun søkte om plass i desember i fjor, og en måned etterpå var Rasmus i gang.

- Vi er veldig fornøyd. Han er på nybegynnerstadiet, men læreren er flink til å motivere. Rasmus synes det er gøy og vi trenger ikke å mase om at han skal øve, sier Barlindhaug.

Adresseavisen har den siste tiden skrevet flere saker om det kommunale kulturskoletilbudet i Trondheim. Nye tall viser at ventelistene i Trondheim aldri har vært lengre. Kulturskolen har i dag 1794 ventelisteplasser til de til sammen 4294 plassene som tilbys. Det er mer enn en dobling siden 2007.

Piano er både det mest populære instrumentet og det med lengst venteliste: I høst har kulturskolen 830 elever som får pianoundervisning, og hele 494 på venteliste. Like bak følger gitar, sang og fiolin. På de mest populære tilbudene er ventetiden to til tre år.

Landets største private

De lange ventelistene bereder grunnen for private aktører. Trondheim Private Musikkskole (TPM) har eksistert siden 2012 og er ikke bare Trondheim største, men også en av landets største private musikkskoler, med cirka 300 elever og 18 lærere i deltidsstillinger.

Eier og daglig leder Pål Nødseth mener det er behov for et privat tilbud.

- Når ikke kommunen klarer å gi et tilbud til alle, er det bra at vi kan bidra. Da vi startet opp merket vi at mange var skeptiske, kanskje særlig i det offentlige og på skolene. Nå merker vi en økende grad av aksept, sier Nødseth.

TPM har hovedkontor på Lade og låner i tillegg lokaler på tre skoler på Byåsen. De tilbyr undervisning i de typiske bandinstrumentene, gitar, sang, piano og trommer. Lærerne er enten utøvende musikere eller musikkstudenter med undervisningen som en bijobb. Nødseth er selv utdannet musikklærer og har bakgrunn fra flere band i byen.

- Vi har stort sett ledig kapasitet. En firedel av dem som går hos oss er personer over 18 år som ikke har mulighet til å gå på kulturskolen, sier han.

Kulturskolens Fargespill skaper møter mellom mennesker fra hele verden. Det er verdifullt, sier prosjektleder Line Henriksen.

- Viktig supplement

Bandinstrumenter er også hovedfokus for Trondheim Musikkpark (TM), som i tillegg tilbyr bandskole og musikkproduksjon. TM har eksistert siden 2010 og holder til i gamle Øra studio i Ila. De har i dag om lag 70 elever fordelt på sju lærere.

- Etter at jeg var ferdig med utdanningen, så jeg at det trengtes et generasjonsskifte i måten undervisningen foregår på. Vi har et mer moderne fokus, vekk fra noteundervisningen, mer basert på låter og musikken i praksis, sier eier og daglig leder Daniel Elide.

Det gjør TM blant annet ved tilpasset én til én-undervisning og ved å holde konserter i slutten av hvert semester.

- Vi tror det er viktig at hver enkelt elev blir sett. Mange av dem som kommer til oss har ikke fått plass i den kommunale kulturskolen, sier Elide.

Vidar Hjemås, rektor i Trondheim kommunale kulturskole, ser de private aktørene som et supplement.

- Slik situasjonen er her i byen med de lange ventelistene er det forståelig at mange velger privat. Når de senere får tilbud fra oss, er det mange som kommer tilbake. Det private tilbudet er også viktig for de mange musikkpedagogene som utdannes, sier han.

2,5 ganger dyrere

Bruken av ordet «musikkskole» og at private aktører har fått innpass på enkelte grunnskoler i byen, kan forvirre brukerne, tror Hjemås.

- Vi har fått telefoner fra foreldre som har barn i privat musikkskole, men som tror de går hos oss. Men i likhet med de mange store og flotte danseskolene i byen utfyller vi hverandre godt, sier han.

Mens prisen for det kommunale tilbudet ligger på omtrent 1800 kroner i semesteret, koster det private tilbudet cirka 2,5 ganger så mye, 4900 kroner. Men da er undervisningen 30 minutter, mot 20 minutter i kulturskolen.

- Vi har ingen offentlig støtte og det er umulig for oss å konkurrere på pris. Derfor er det ikke alle som har mulighet til å velge et privat tilbud. Men vi opplever at folk synes vi har akseptable priser. Vi driver med små marginer, og det er ikke store penger å hente på dette, sier Pål Nødseth.

Han tror de private skolene er nødt til å gi et veldig bra tilbud for at folk skal velge dem.

- Vi er helt avhengig av å ha fornøyde elever, derfor yter vi også litt ekstra.

Etter om lag to års venting fikk Rasmus i høst tilbud om plass ved kulturskolen. Likevel fortsetter han hos TPM.

- Timen krasjet med et annet fritidstilbud. Vi er veldig fornøyd med tilbudet vi har i dag og kommer til å fortsette der, sier Silje Folven Barlindhaug.

- Når ikke kommunen klarer å gi et tilbud til alle, er det bra at vi kan bidra, sier Pål Nødseth, eier og daglig leder ved Trondheim Private Musikkskole. Foto: PRIVAT
- Etter at jeg var ferdig med utdanningen, så jeg at det trengtes et generasjonsskifte i måten undervisningen foregår på, sier Daniel Elide, som driver Trondheim Musikkpark. Foto: PRIVAT
Vidar Hjemås, rektor i Trondheim kommunale kulturskole, ser de private aktørene som et supplement. Foto: Kai Kristiansen