We sold ourself for love but now we're free

Only one of us was real and that was me

Leonard Cohen (82) har ikke alltid vært den mest produktive artisten. Men nå har den gamle mannen det travelt. «You Want It Darker» er hans tredje album på fem år – og hans andre tilnærmede mesterverk på rad. («Popular Problems» kom for to år siden.)

I'm leaving the table, I'm out of the game synger den gamle førsteelskeren som forsyner seg godt av tilgjengelige metaforer for en som er i siste fase av livet. «You Want It Darker» er en melankolsk, på grensen til beksvart, svanesang. (Om det nå er sånn mester Leos fjortende album virkelig ender som hans siste.)

Vi hadde allerede hørt tittelkuttet som en svært lovende forsmak på albumet. Det satt en mystisk mørk tone, som stort sett følges opp, blant annet i albumets flotteste høydepunkt «It Seemed The Better Way» – et av flere steder der teksten bygges opp av bibelreferanser, mens Cohens jødiske opphav kommer tydelig frem i arrangementet, toppet av nydelig fiolin. Men det finnes kontraster, ikke minst popsmygeren «Travelling Light» med smittende refreng og utsøkt bruk av en av gamle Leos sleske spesialiteter, kvinnelig harmonisang. «Steer Your Way» er en annen låt der tekst, arrangement og refreng går opp i en høyere enhet.

LES OGSÅ: Krigen er tapt, sier Cohen. Men det høres ikke slik ut på hans 13. studioalbum

Leonard Cohen har hatt gode samarbeidspartnere, med sønn Adam og Madonnas gamle produsent Patrick Leonard i spissen. Tiden da hard elektronika dominerte lydbildet er over. Her er fin dynamikk mellom varmt og kaldt, strykere og orgel, elgitar, synth og mannskor. Alt bundet sammen av fine melodilinjer og snakkesynging fra verdens dypeste bass, som ikke lenger har like stor appetitt på enkelte av livets muligheter, men som ikke har gått tom for metaforer:

I don't need a lover / so blow out the flame