Fredrik Moxnes, teknisk ansvarlig for den relativt nyetablerte scenen, hadde det høyeste budet da konsertscenen på Brukbar/Blæst ble solgt i forrige uke.

Bostyrer etter konkursen, advokat Stein Knut Tonning ved Arntzen de Besche Advokatfirma, opplyser at det var ti interessenter og at salgsprosessen varte i tre dager. Ramox Invest AS ved Fredrik Moxnes hadde til slutt det høyeste budet og sikret seg utstyret for 290 000 kroner.

I tillegg til å være teknisk ansvarlig er Moxnes en av hovedaksjonærene på Nidelven scene. En del av utstyret vil bli brukt der.

- Det meste av utstyret skal tilbake til Trondheims musikkmiljø. Blæst hadde en større scene enn vi har på Nidelven, men vi skal blant annet bruke backline- og monitorforsterkerne, sier Moxnes, som også kjøpte konsertscenen på Familien etter konkursen i april. Mye av utstyret derfra blir i dag brukt på Nidelven og på Kafé Skuret.

Café Løkka og Samfundet er interessert i å kjøpte dj-utstyret fra Brukbar/Blæst, mens Byscenen er interessert i sceneplattingene, forteller Moxnes.

Rift om utstyret

- Det er ikke så mange i Trondheim som arrangerer konserter, og da blir det rift om det bruktutstyret som finnes, sier han.

Nidelven scene i Kjøpmannsgata 19 ble etablert tidlig i april, etter at en kompisgjeng på 11 – åtte av dem musikere – overtok leiekontrakten til Geir «Smiley» Tosaunet. Det tre etasjes lokalet har tidligere huset Brygga, drevet av Jens O. Sunde, og senere Studentbrygga og AVH-senteret. I senere tid har lokalene vært brukt til kontorvirksomhet.

Håvard Sivertsen, Ann-Charlotte Hyge, Eskild Wold og Bjørn Hyge har lenge drømt om å etablere sin egen scene.

- Dette er noe vi har snakket om i flere år. Vi ble hyrt inn for å spille her, og så muligheten for å skape den livescenen vi selv har savnet, sier Eskild Wold, som spiller i bandet Jävlar på kärlek.

Kompisene har selv pusset opp deler av lokalet, bygd nye barer og fått på plass mye nytt utstyr. Kapasiteten er på cirka 200 personer. Foreløpig har de i hovedsak hatt åpent i helgene.

Åpen for alle sjangere

Målet har vært å skape en underholdende livescene for alle mulige sjangere, og i tillegg et miljø for trondheimsmusikere.

- Så langt har vi stort sett hatt konserter med party- og coverband, men vi har også to releasekonserter i høst, blant annet med Grete Storbæk Eriksen som spiller jazz. Vi ønsker ikke å låse oss til en sjanger, sier Håvard Sivertsen.

ENIG? Dette er de ti beste Blæst-konsertene

Ambisjonen er å arrangere konserter med mer profilerte artister etter hvert, forteller de.

- Trondheim er rammet på livescenefronten. Både politikere og kulturpersonligheter har gått ut og etterlyst en mellomstor scene. Jeg tror ikke så mange vet at vi eksisterer. Vi har en kapasitet på 200 og en profil der vi ønsker å være åpen, sier Wold.

- Hvor skal den neste Åge Aleksandersen spille? Det er ingen tvil om at det er behov for en scene som dette. De mest hardbarka musikkentusiastene synes undergrunnsband er mer kredibelt enn party- og coverband. For å holde liv i en scene tror jeg det er nødvendig å gjøre begge deler, sier Sivertsen.

- Trenger fortsatt Blæst

Lyd- og lysutstyret på Brukbar/Blæst har frem til nå vært omfattet av en tiårs kontraktfestet forpliktelse med Musikkutstyrsordningen (MUO) knyttet til konsertvirksomhet.

MUO er den nasjonale tilskuddsordningen for teknisk utstyr, akustikk og lokaler, og overtok alle scenene og utstyret da Norgesnettet ble avviklet i 2009.

Da Brukbar/Blæst gikk konkurs, omtrent halvveis i perioden, ble ikke kontrakten lenger gyldig. Daglig leder for MUO Rhiannon Hovden Edwards er uansett glad for at utstyret fortsatt skal brukes til konserter.

- Vi synes det er positivt at utstyret skal brukes til videre musikkaktivitet, selv om Trondheim fortsatt trenger en scene som Blæst. Vi har lagt inn et krav i boet i henhold til vår avtale, sier Edwards.