Aspaas er professor ved Norges musikkhøgskole, i tillegg til å være utøvende klassisk pianist.

Han var en av initiativtagerne og kunstnerisk leder for kammermusikkfestivalen Vinterfestspill i Bergstaden på Røros i årene 1999-2008 og i 2014.

Tirsdag kveld ble han hyllet av nærmere 300 personer under festarrangementet på Røros. Styreleder i Vinterfestspill i Bergstaden, Valgerd Svarstad Haugland, ledet det hele og Aspaas åpnet selv med solokonserten «Chopin i sideværelset» i Falkbergetsalen.

– Det var sterkt å oppleve den varmen, gløden og generøsiteten som nådde meg fra alle kanter den kvelden. Og jeg ble rørt av tanken på at musikerkolleger og venner har sett for seg den for meg. Og at de deretter har tatt seg bryet med å få faktisk få det til å bli noe av. Det var utrolig bevegende, sier Aspaas.

Skryt fra fylkesmannen

Fylkesmann Brit Skjelbred overrakte medaljen. Dekorasjonen tildeles «som belønning for utmerkede fortjenester av fedrelandet og menneskeheten».

– Med din innsats i Vinterfestspillene har du bidratt til å løfte verdensarvbyen Røros til en ny dimensjon som internasjonal kulturarena som trekker til seg stjernemusikere fra hele verden, sa fylkesmann Brit Skjelbred, ifølge Nea Radio.

Tor Espen Aspaas og cellist Henrik Brendstrup under Vinterfestspill i 2010.

Gylne tider

I søknaden fra Vinterfestspill i Bergstaden tegnes et bilde av unggutten Aspaas som «et unikt og komplekst talent for musikk så vel som teater, språk og verbale uttrykksformer (fra poesi til sakprosa). Han ble et samfunnsengasjert menneske alt i unge år med bred deltagelse i kulturlivet på Røros».

– Du markerte deg tidlig og får mye ros både for det du gjør musikalsk og verbalt. Hvordan ble det slik?

– Røros i oppveksten min på 70-tallet var et sted som var utrolig rikt på kulturuttrykk i alle nyanser og former. Den klassiske musikken var ikke den som sto sterkest, men det var uendelig mange andre kulturelle uttrykk i sving. Det var et aktivt teaterlag, en stor korbevegelse og mange muligheter for en gutt som var interessert i musikk, sier Aspaas.

Sommersang på Ringve i 2010. Tor Espen Aspaas (klaver, til høyre) og Gabriel Suovanen (baryton).

Han begynte å leke seg på pianoet hjemme hos besteforeldrene i 8-9-årsalderen. De første årene var han sjøllært, før han tok mot til seg og kontaktet kantor Rolf Nyhus som tok ham under sine vinger. Han var på ingen måte et vidunderbarn, men brukte sine kreative krefter på mange plan.

– Jeg hadde ikke mulighet til å spesialisere meg tidlig, men prøvde meg på mange uttrykksmåter, ikke bare musikk. Det har vært verdifullt å ha med seg videre.

Tor Espen Aspaas og danserne Arnhild Staal Pettersen og Marit Laupstad Solberg under Trondheim Kammermusikkfestival i 2002.

Språksterk

– Hva betyr tilknytningen til Røros?

– Det er en konstant i livet mitt. Hver gang jeg er her kjenner jeg på følelsen av dype røtter. Det er et forslitt bilde, men jeg klarer ikke å si det på noen annen måte. Jeg kjenner at jeg er hjemme når jeg kommer hit, sier Aspaas.

Fylkesmannen beskrev Aspaas som en stor musikkpersonlighet med et bredt engasjement og som en musiker på svært høyt nivå.

– Når du på en konsert eller foredrag har spilt din siste tone og sagt ditt siste ord, sitter man igjen med hjerte og sjel fullt av innhold, sa Skjelbred i sin tale.

Flere trekker frem hans formidlingsevner, både musikalsk og verbalt. Aspaas behersker hele seks fremmedspråk – engelsk, tysk, fransk, italiensk, spansk og russisk. Hvordan har han lært seg alt dette?

– Jeg har aldri vært så sterk med tall. Men jeg oppdaget tidlig at jeg hadde et bra språkøre, og jeg kunne herme fonetiske lyder ganske likt. Jeg oppdaget også at det var en sammenheng mellom språk og musikk. Når er jeg er på festivaler rundt om i verden opplever jeg at engelsk ikke nødvendigvis er så sterkt et språk. Da er det en fantastisk styrke å kunne ty til de andre språkene på et kurant nivå.

Haugtussa-konsert i Øysteinhallen i 2001, med Elisabeth Matheson, Jorun Hermansen (sang) og Tor Espen Aspaas (piano).

Tar med rørossmør

– Du blir utnevnt til ridder i ung alder. Hvordan opplever du det?

– Jeg betrakter utnevnelsen som en oppmuntring og utfordring, ikke som en laurbærkrans jeg skal slå meg til ro med. Jeg ser på utnevnelsen som et løfte jeg har avgitt om å fortsette på den veien jeg har gått så langt.

Aspaas er også invitert til audiens hos kongen. Hva vil han snakke med kongen om?

– Jeg tenkte å ta med en kopp med nydelig rørrossmør, såfremt han ikke oppfatter det som en post factum bestikkelse. Men et fint utgangspunkt er vel å snakke om de gangene han har vært på Røros. Jeg skal takke pent og varmt for utnevnelsen, sier Aspaas.

Onsdag 30. november kan trondhjemmere oppleve ridder Aspaas i Frimurerlogen sammen med Sør-Trøndelag Orkesterforening. Der fremfører han Beethovens klaverkonsert nummer 5.

Den svenske cellisten Jakob Koranyi (t.v.) og Tor Espen Aspaas spilte seg inn i de innerste sjelerom og hjertekammer under Vinterfestspill på Røros i 2007, skrev Adresseavisens journalist Ole-Einar Andersen. Her tar de applaus etter en Beethoven-sonate i den vakkert tulipanpyntede Røros kirke.