- Du vet, noen dager er det veldig vakkert der oppe, andre dager fryktelig heslig. Og da tenker jeg ikke på lukta, men mer på det voldsomme volumet, sier Dag-Arve Forbergskog.

Kunstneren åpner torsdag utstillingen «In Valid» ved Trondhjems Kunstforening, der han stiller ut foto og gjenstander blant annet fra Heggstadmoen gjenvinningsstasjon. I 2011 fikk han tilgang til gjenvinningsstasjonen i ett år, og inntrykkene er nå bearbeidet ned til utstillingen der alt består av ting vi ikke lenger vil ha.

Jobbet etter magefølelsen

- Du må jobbe fort, plutselig kommer grabben og tar gjenstanden du har stått og sett på. Så jeg valgte å ikke tenke eller intellektualisere for mye, men heller jobbe etter magefølelsen, sier Forbergskog. Som alle andre er han vant til å forholde seg til søppel som noe som havner i hans egen, lille søppeldunk. Derfor var avfallsmengden overveldende, likevel ønsker ikke Forbergskog å bruke utstillingen til å moralisere over forbrukersamfunnet.

- Jeg er like mye en del av det som alle andre. Jeg elsker IKEA og hater IKEA, smiler han.

Dokumentarbakgrunn

- Så det er ikke en politisk utstilling?

- Nei, men jeg ønsker den blir en del av diskusjonen rundt forbruk og omløpshastighet i samfunnet vårt. Jeg vil delta i den diskusjonen, men sier ikke at jeg er bedre enn andre.

Forbergskog kommer fra Velfjord i Brønnøy kommune, men har bodd og virket i Trondheim siden 1984. Han er utdannet fotograf, men har jobbet innen kunstsfæren siden 90-tallet.

- Jeg bærer likevel med meg dokumentarfotografiet, og er glad for at jeg fortsatt står i den tradisjonen, sier Forbergskog. Derfor er han også glad for at utstillingen blir en del av Trondheim Dokumentarfestival som finner sted mellom 15. og 19. november.

«Art by accident»

Fotografiene går både bredt og tett, fra store avstandsbilder over trelasthauger og rader med restavfall presset i rundballer, til små detaljer og gjenstander. Utstillingen inneholder også installasjoner/skulpturer for eksempel i form av plankebiter stilt opp mot en vegg – inspirert av måten håndverkere setter fra seg materialer på.

- Det kan være veldig estetisk. «Art by accident», sier han, og viser oss flere bilder der materialrester – eller hærverk for den saks skyld – antar former så flotte at han som kunstner ikke trenger å flytte en centimeter på noe i motivet.

Han forklarer sin fascinasjon for det brukte og kastede med at alt har sin egen historie, og at han synes ting blir finere når de er brukt.

- Jeg er opptatt av materialitet. Som kobberkubene der borte, sier han og peker på kobber i ulike former som er presset sammen i en kubisk form.

- Inni den er det vannrør, rør fra biler, deler av en gammel vedkurv. Komprimert liv. Så gir det også en ekstra dimensjon når en vet at kobber begynner å bli en etterspurt råvare med høy pris som ofte stjeles, forklarer han.

- Tiden er vår største fiende

- Hvilke tanker håper du å sette i gang hos publikum?

- At vi kan ta oss litt bedre tid, og se oss litt om. Tiden er blitt vår største fiende, vi har det så travelt, mener Forbergskog. Han forteller at en entreprenør som er ferdig med et byggeprosjekt, ikke har tid eller råd til å kjøre restmaterialet på lager, det et raskere og billigere å dumpe det i containere.

- Sånn er det med oss vanlige folk også, vi leier en container i et par dager, og skynder oss å kaste – uten å ta oss tid til å tenke på om vi kunne beholdt det, eller spørre naboen om det er noe de kunne hatt bruk for.

«In Valid» åpner torsdag kveld kl. 19 og står til 11. desember. Kunstneren vil selv være til stede hver torsdag.

«From a landfill wedding» heter dette fotografiet av plastavfall - i Dag-Arve Forbergskogs øyne brudeslør-aktig og uendelig vakkert. Foto: Aleksander Myklebust, Adresseavisen
Kuben av sammenpresset kobber består av deler fra vannrør, gamle vedkurver og mye annet. - Dette er komprimert liv, mener kunstner Dag-Arve Forbergskog. Foto: Aleksander Myklebust, Adresseavisen