Det er fristende å utnevne «Neon Bull» til den beste og mest originale cowboyfilmen på år og dag. Som en slags dyrisk, poetisk brasiliansk tivolivariant av «American Honey» ruller filmen styggpent langs veien med folk og dyr i en film som gjør det eksotiske hverdagslig og det hverdagslige lett eksotisk.

Les anmeldelsen «Styggpent om ungdom i drift»

Filmen utspiller seg langs veien i Brasils utlant, med et omreisende rodeoshow med cowboyer som i fart fra hesteryggen får okser på ryggen, ved å dra dem i halen, som en av attraksjonene. Vaqueiro kalles oksegutta der i gården.

Juliano Cazarré spiller en av hovedrollene som Irmar, en tilsynelatende machomann som på fritiden lager kostymer og drømmer om å bli designer. Maeve Jinkings spiller alenemora som er en slags sjef for truppen, og på kvelden gjør burleske dansenummer iført Irmars spesialdesignede kostymer.

Regissør Mascaro har bakgrunn fra dokumentarfilm. Det vises i en historie om okser, hester, cowboyer, kvinner og sex som rulles langsomt opp med et røft, sanselig og poetisk blikk på mennesker, dyr og drifter. Sexscenene i denne filmen får de som Brad Pitt og Marion Cotillard spiller ut i ukas største premierefilm «Allierte» til å fortone seg som latterlig kunstferdige.

«Neon Bull» er en av flere filmer de siste åra som viser personlig, gjennomført filmkunst fra Brasil. Den byr på mennesker, bilder og historier utenom det vanlige på norsk kino, verdt å få med seg.

Les også om Brasil og film, «Dronning Sonia er tilbake»

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Okser i farta: Maeve Jinkings spiller sjefen for et omreisende rodeoshow i Brasil i «Neon Bull». Foto: Arthaus