Teater Fusentasts skuespiller, forfatter og billedkunstner Coby Omvlee havnet i en gastrokirurgisk sykeseng etter en bilulykke. Ett helt år tok det å komme tilbake til en normal tilværelse.

Kjørte av veien

- Det som skulle være en hyggelig søndagstur til Støren, ble starten på ett års mareritt, forteller Coby.

Hun satt i baksetet på bilen en sommerdag i juli 2011. Ektemannen Jaap den Hertog kjørte. Så skjer det som ikke skal skje. Den Hertog sovner bak rattet og bilen havner i grøfta. Coby blir hardt skadd.

Magebeltet i baksetet førte til at tynntarmen revnet. Skader etter tidligere strålebehandling gjorde operasjonen komplisert Hun fikk utlagt tarm, som skulle “tilbakelegges” etter tre måneder. Etter noen uker ble hun sendt på opptreningsprogram ved et rehabiliteringssenter i påvente av operasjonen. Det så egentlig ganske greit ut. Alt var tilsynelatende i orden, tross alt. Ingen så at hun fortsatt var alvorlig syk.

Utsultet og dehydrert

- Jeg ble sendt til et rehabiliteringssenter der de ikke kunne gi meg intravenøs næring. Det viste seg å bli katastrofalt. Kroppen min klarte ikke nyttegjøre seg næring jeg spiste på vanlig vis, noe ingen ved senteret fanget opp. Bortsett fra mannen min. Han er lege og så at jeg var i livsfare Det var han som fikk meg hasteinnlagt på St. Olavs igjen, forteller Coby, som kom seg til hektene også etter den runden. Nok en gang ble hun skrevet ut fra sykehuset og sendt på rehabilitering.

- Jeg trente for å være i optimal form før operasjonen, men sykehuset undervurderte vanskelighetsgraden av inngrepet, noe som førte til nye, livstruende komplikasjoner, sier Coby og legger til at mannen hennes var både redd og sint, og forlangte at hun måtte få en fast lege å forholde seg til.

Sykehus basert på foretaksmodell

- Det går ikke med 10–15 ulike leger som haster innom nå og da. Da pulveriseres ansvaret. Og selv om de mener det beste, er det innenfor et system som har store mangler. Jeg hadde ikke vært i live i dag hvis ikke Jaap hadde grepet inn, sier hun, og understreker at ulykker og menneskelige feil skjer. Det er lett å tilgi.

- Men når jeg får en fornemmelse av at feilen er innebygd i et system som dreier seg om å tjene penger på syke mennesker. Da er det noe som er fullstendig feil. Det fører til at pasientene ikke blir tatt godt nok vare på, sier Coby.

Fikk ingen erstatning

Hun har intervjuet helseansatte og andre faglige eksperter om situasjonen og opplever at mange er kritiske til systemet.

- Når folk ikke har fast jobb blir de engstelige for å si fra om det som ikke er bra av frykt for å miste jobben sin. Varslere er spesielt utsatt, sier hun.

Selv ble hun anbefalt å søke om pasientskadeerstatning, men fikk avslag. Hun orket ikke årevis med kamp og droppet å anke avslaget. Da satte hun heller i gang arbeidet med å lage en teaterforestilling.

Humor i forestillingen

- Det ble en glimrende metode for å bearbeide det som har skjedd. Jeg er ikke bitter. Jeg er interessert. Og jeg vil gjerne dele min historie for å stille spørsmål ved dagens sykehussystem. Jeg har delvis mistet tilliten til norsk helsevesen, sier Coby som har brukt tiden godt og undret seg over mye i tiden etter ulykken. Hun var en aktiv pasient, leste bøker og malte bilder. Det siste hun vil er å fremstå som sutrete.

- Vi har et fantastisk helsevesen, men noen ganger må man være ressurssterk for å overleve innebygde fallgruver. Jeg tenker at jeg ble fem år eldre på ett år, og det har gått mange år etterpå der jeg ikke har vært den samme som før. Jeg er fortsatt sliten, men det går bra, sier Coby, som også tar i bruk humor og optimisme i forestillingen.

- Det er utrolig spennende ting på gang akkurat nå med "Tillitsreformen", der pasient og behandler virkelig står i sentrum igjen, avslutter Coby.

Vises for helsepersonell

Forestillingen skal vises tre kvelder ved Teaterhuset Avant Garden. 3. og 4. og 5. mars. Deretter skal hun vise den for helsevitenskapelig fakultet i Tromsø og på en legekonferanse Sandefjord. Hun har også allerede fått forespørsler fra andre helsefaglige organisasjoner.

St.Olavs hospital beklager

Fagdirektør Runa Heimstad ved St. Olavs Hospital beklager i en e-post at Coby Omvlee har dårlige opplevelser med sykehuset. Hun understreker at det er viktig for St.Olavs at overgangen til andre behandlingsnivå er godt planlagt.

- De siste fem årene har vi jobbet mye med å standardisere pasientforløpene, og det handler mye om å sikre god behandling, informasjon og oppfølging. Pasientjournalen er svært viktig for å sikre god behandling og kontinuitet. I journalen skal informasjon gitt i forkant og under behandling dokumenteres. Det samme skal eventuelle uønskede hendelser i behandlingsforløpet. Dersom Omvlee har opplevd at vi har gjort for dårlig jobb her, håper jeg hun tar kontakt med oss. Det er viktig for at vi skal bli bedre, skriver Heimstad.

Teaterforestilling om opplevelser fra helsevesenet: - Jeg hadde ikke vært i live hvis ikke mannen min hadde grepet inn, Coby Omvlee, som måtte hasteopereres flere ganger etter en alvorlig trafikkulykke. Foto: Terje Visnes, TERJE VISNES
Teaterforestillingen "Langligger": Coby Omvlee i Teater Fusentast har laget teaterforestilling om opplevelser fra helsevesenet som hun mener nesten kostet henne livet. Foto: Terje Visnes, TERJE VISNES
Vil formidle egne erfaringer: - Teaterforestillingen er en metode for å bearbeide det som har skjedd. Jeg er ikke bitter. Jeg er ikke sint. Jeg er interessert. Og jeg ønsker å dele min historie for å belyse at mye er kritikkverdig ved dagens sykehussystem, sier Coby Omvlee. Foto: Terje Visnes, TERJE VISNES