I påvente av hva regissør Paul Greengrass vil få ut av filmen om 22. juli 2011, basert på Åsne Seierstads bok «En av oss», er det interessant å se hva Hollywood har fått ut av det største terrorangrepet på amerikansk jord etter 11. september 2001.

Mens vi i Norge fortsatt krangler om minnesmerke og en planlagt film alt har skapt diskusjon, foreligger «Patriots Day» på kino bare fire år etter bombeangrepet mot Boston Marathon 15. april 2013, utført av brødrene Dzjokhar og Tamerlan Tsarnajev.

«Patriots Day» er laget av Peter Berg, som i fjor viste seg som dyktig regissør av intens katastrofefilm fra virkeligheten. «Deepwater Horizon» tok for seg den verste oljekatastrofen i USAs historie. «Patriots Day» har på sitt beste noe av den samme intensiteten, men er ikke like godt gjennomført.

Den litt svulmende hyllesten til byen Boston som filmen også er, fungerer nok best på hjemmebane. Mark Wahlberg som gjør sin tredje severdige film med Peter Berg på rad, er selv fra Boston. Hans rolle, som er den eneste fiktive av de sentrale i filmen, kommer tidvis litt i veien for historien.

Som moderne thriller om terroraksjon, må «Patriots Day» finne seg i å bli sammenlignet med Paul Greengrass' eminente «United 93» (2006), et standardverk i sjangeren. Boston-filmen er svært god på å samle et mylder av historier, inkludert blikk på gjerningsmennene, til en mektig montasje med dokumentarisk trøkk, opp til de rystende smellene.

Derfra blir filmen en mer ujevn blanding av kaotisk katastrofefilm og storstilt menneskejakt på bombemennene. Med Boston-politiet, FBI og etter hvert hele byen involvert i jakt på terroristene. På effektivt vis lar filmen oss bli kjent med sentrale personer og offer. De to terroristene får vi ikke vite mye om, bortsett fra målbevisst skildring i timene før og etter bombene.

Opptak fra overvåkningskamera blir i filmen avgjørende for identifikasjon av terroristene. Noen vil mislike måten filmen lager intens thriller av en tragedie på. Gjennom møte med en rekke av de virkelige menneskene som var midt oppe i tragedien, mot slutten av filmen, blir «Patriots Day» kanskje det nærmeste Hollywood kommer et filmatisk rosetog, som film om terror på amerikansk jord.

Svulmende finale med hyllest til Boston, politiet og ofrene, med bilder av menneskene som dramatiseringen handler om, gir en spesiell utgang. På en film som på godt og ujevnt viser hvor vanskelig det er å lage drama av virkelig terror.

Filmen har norsk kinopremiere fredag 17.mars

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av Boston-filmen og Oscar-vinneren «Spotlight»